Tuesday, February 24, 2015

SEMAKIN LAMA SEMAKIN NAMPAK BELANGNYA

gambar sekadar hiasan
Assalamulaikum WBK ....

Salam Asar untuk sekalian blogger. Hari ni nak celoteh sikit. Celoteh dengan suasana di sekililing ku. Just simple, bila kita makin lama kenal seseorang ia akan terpancar the true colour dalam diri org tersebut, sama ada org itu "kureng" atau "lebih" baiknya its depends pada situasi.

Aku ni pun bukan la baik sangat tp bila ada benda yg tak elok di pandangan mata mulut ni mula la nak bercakap nak komen itu ini. Tapi biasa la, manusia sekarang bukan boleh ditegur. Kalau silap tegur kita pula dijadikan musuh ... Subhanallah ....

Macam2 hal yg berlaku sekarang ni. Yang paling ketara adik beradik sedarah sedaging sepusat sepusing pun boleh tak bertegur sapa walaupun tinggal sebumbung.
Subhanallah ....
Manusia makin EGO, makin SOMBONG dan BONGKAK dengan diri sendiri. Apalah yg nak digaduhkan pun, itu adik awak kut ... itu kakak awak kut ... itu abang awak kut ...
Alahai makin kurang kasih sayang nampaknya manusia sekarang ni la.

Ada sesetengah pula terlalu taksub dengan CINTA. Sampaikan ibu dan saudara mara sendiri dijadikan musuh. Konon2 macam kenal sangat la dengan lelaki taua perempuan yg baru dicintai sebulan dua sampaikan kata2 ayah dan ibu lansung tak boleh terima.
Nauzubillah ...
Kenapa mesti jadi macam ni. Kenapa mesti bermusuh sesama saudara sendiri, apakah kita sudah hebat untuk hidup sendirian tampa kasih sayang dari famili ????
Tepuk dada tanyalah IMAN ....

Selain tu ada juga yang terlalu bangga dengan apa yg dimiliki sampaikan semuanya nak ditunjuk. Bukan setakat tunjuk malah dibangga-banggakan seolah2 dia lah hebat, dialah juara, dialah segala-galanya.

Aku pun tunjuk juga hehehehe ... biasa la aku ni gila FB. Tapi ada benda yg aku akan tapis dulu sebelum di publish untuk org ramai.
Tak semua org suka dengan kita, dalam sepuluh mungkin hanya sorang ataupun tak mustahil tak ada langsung kan hehehehe ...

Manusia banyak yang bermuka-muka. Depan kita cakap manis belakang Allahuakbar habis aib kita djaja nya ....
Lahaulawala Quawata Illah Billahiiazim .....

Aku selalu ingat pesan arwah mama ...

"kita jangan sesekali mencari musuh, berbuat baik la dengan org, jaga percakapan jangan sampai buat org terasa dengan lafaz kita ..."

"Ringan2kan tulang bantu org yg memerlukan, kalau tak mampu dengan duit bantulah dengan tenaga ... yang penting jaga ukhuwah sesama kita ..."

Semua nasihat mama akan aku pahatkan dalam hati ku.

Bak kata pepatah ...

"Ada mata pandang ... Ada telinga dengar ... Ada mulut diam ..."

Zaman sekarang zaman semua org boleh bercakap menunjukkan ketiakpuasan hati, tp aku memilih untuk melihat dan berdoa agar org2 yg sedang menuju kehancurang dikembalikan ke pangkal jalan ...

Ingat lah wahai diriku, jadikan setiap cerita itu satu pengajaran, jadikan setiap kisah itu satu iktibar ... Muhasabah diri, perbaiki diri dan Istiqamah ...
Semoga Allah melindungi hati ku dan mengawal tutur bicara ku agar tiada permusuhan antara aku dan insan lain ...
Jika ada yg BENCI dengan diri ini ... Alhadmdulillah ... Terima kasih ...

Wassalam ....


1 comment:

Jaja Pengedar Shaklee said...

Always be positive...insyaAllah semua akan okey :)