Monday, September 2, 2013

TANDA PUTERA IS THE BEST


bunting tanda putera

Assalamualaikum...

Hari ni actually aku dan suami nak renew my pasport. Maklum lah bulan Oktober ni aku nak kena temankan anak2 didik aku yg kecik2 tu pergi buat persembahan di Thailand...hehehe...so sesampai jer kami kat sana Masha Allah manusia punya la ramai, so my hubby decide untuk tangguh dan buat pada hari lain...tapi In Shaa Allah dalam minggu ni jugak la kami kena buat...

So my hubby tukar plan, memandangkan hari ni dia cuti so kami pun pergi la ke Sunway Carnival. My hubby cakap 11.45 nanti ada show katanya...and waktu kami sampai kat Sunway dalam lebih kurang jam 11.20pg macam tu. Kalau ikut plan asal aku ajak hubby nonton filem ni hari Rabu nanti...tapi dah dia cuti hari ni so the plan is changging la kan hehehe...

tiga watak negarawan yg terulung tun razak,tengku abdul rahman and tun dr.ismail

watak2 tambahan yang turut membantu
salah satu babak dalam tanda putera
babak di sewaktu tun razak menjalani threapistnya di luar negara
salah satu babak di mana toh puan rahah sedang menunjukkan sesuatu pada tun razak
watak faezah elai sebagai toh puan rahah amat terkesan dalam hati ku
antara para pelakon utama yang menjayakan filem tanda putera

AMAZING!!!! itu yang boleh aku ungkapkan...aku memang seorang yang cintakan sejarah, so aku memang admire dengan filem2 yg bercorak sejarah dan juga semangat patriotik macam ni. Dari sudut pandangan mata aku, kisah ni tak der nak bangkitkan racist atau perkauman...tontonlah dengan jiwa yg cinta kan negara In Shaa Allah perasaan pecah belah itu semua akan terus hilang malah akan membangkitkan rasa kasih dan cintakan negara kita yg berdaulat ini. Bagi aku PERPADUAN adalah kunci keamanan.

Dalam citer ni kita akan tahu betapa susahnya org2 dulu untuk menjalani kehidupan mereka dalam sehari-harian. Peristiwa 13 Mei telah memecahbelahkan perpaduan antara semua kaum...Tapi berkat kesabaran serta kewarasan para pemimpin terdahulu telah membuat kan negara kita yg berdaulat ini mampu berdiri teguh dan menyatupadukan semula antara semua kaum di Tanah Melayu.

Sebenarnya kita patut berterima kasih kepada Tuhan kerana telah menganugerah kan kita semua dengan insan2 yg istimewa seperti pemimpin2 kita yg terdahulu. Kerana kalau tidak ada mereka ini negara kita tak mustahil akan terus berantakkan seperti negara2 yg sedang menghadapi masalah sekarang ini. Teruslah sujud Syukur wahai rakan2 ku sekalian...bersyukur kerana kita masih mampu bebas berbicara dan bebas melakukan aktiviti luar tanpa rasa gusar dan takut.

Secara jujurnya bila aku melihat filem ini terutama bila ada babak polis2 ditembak mati oleh komunis hati aku memang terasa sayu...sedih dan sangat pilu bila ada segelintir masyarakat yg memandang serong kepada pihak polis. Memang aku akui ada juga segelintir polis yang membuat salah...itu kan lumrah sebagai manusia biasa...tapi pada mereka yg bersungguh-sungguh mempertahankan negara kita sepatutnya berterima kasih bukan nya mengutuk mereka.

Dalam filem ini juga banyak fakta sejarah yang aku ketahui, antaranya penubuhan MAS adalah dari buah fikiran Tun Abdul Razak sendiri begitu juga dengan Dasar Ekonomi Baru dan juga pertanian....Tun Abdul Razak ingin kan rakyat di kampung menjadi kaya dengan hasil tani mereka, maka pelabagai bantuan pertanian di salurkan bagi membantu org2 kampung untuk hidup dengan lebih selesa.

Oh yer tadi aku terjumpa satu blog yg banyak bercakap soal relevant nya fakta sejarah dalam Tanda Putera serta sinopsisnya...untuk keterangan lebih lanjut boleh korang ke laman blog beliau yer..
ini link nya http://ynyt.blogspot.com/2013/06/sinopsis-tanda-putra.html

So sebelum aku akhirkan celoteh aku di blog comel aku ni mari lah kita sama2 menghadiahkan surah Al-Fatihah buat kedua2 tokoh negarawan kita iaitu Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein dan juga Tun Doktor Ismail Abdul Rahman serta isteri nya Toh Puan Norashikin Mohd Seth atau Neno... Al-Fatihah...

Wassalam.....

tun abdul razak hussain
tun doktor ismail
toh puan norashikin mohd seth (neno)

No comments: