Sunday, January 18, 2015

CUTI-CUTI HATYAI 2014

Assalamualaikum wbk ...

Alhamdulillah hari ni dapat la juga aku meng UPDATE kan blog aku yg comel ni hehehe ... tapi tu la story pun dah hampir basi la kan ... cerita tahun lepas la yg ada pun kan hehehe ....

Tengok pada tajuk semua dah tahu kan kisah aku bercuti dengan hubby hujung tahun lepas. Bukan apa dah lama betul kami berdua tak bercuti. Hubby terlalu bzz dengan kerja dan program kemasyarakatan nya ... Aku pula bzz dengan kerja2 rumah hehehe ... Bzzzz la sangat kan hehehehe ...

Ok kat sini aku just nak share la momen2 kami berdua di Hatyai ... Sesekali dapat rehatkan diri memang seronok. Tp tu la sebelum nak bercuti perancangan awal kena la disiapkan.

Yang bestnya cuti kali ni hubby buat supprised. Dia tak cakap pun nak pergi bila tiba2 jer dia cakap on 24th December malam tu ... katannya ...

"Esok Sayang bangun awal ok, kita nak pi cuti2 ..."

Apa lg tanjat la Mak Jemah ... mana fikir tentang anak2 bulus yg nak kena tinggal. Katanya kali ni kami akan bercuti 4 hari 3 malam ... hamikkkk kooo !!! lama tu....huhuhu ... mesti aku akan rindukan anak2 buluss aku tu huhuhu ...

Tp petang sebelum tu hubby ada jumpa dengan adik lelakinya... rupa2nya dia dah bagikan kunci untuk adik dia datang tengok2 kan anak2 buluss kami tu ,,, Alhamdulillah ...
So boleh la aku bercuti dengan tenang ...

DAY 1

alhamdulillah sampai dah

dalam tut2 nak ke hotel
Elok je sampai hotel terus kami pi cari makanan ... maklum la perut dah berkeroncong minta diisi. Kebetulan hubby pilih hotel berdekatan dengan restoren makanan halal, so tak der masalah la untuk kami dapatkan makanan halal kan hehehe .. bijak hubby cheq kan :P
Kami singgah di Restoren Shah Alam untuk luch. Macam biasa la kalau dah mai Siam ni kena la makan makanan Siam hehehe ... tentulah tomyam kan :P
So inilah menu yg di minta ...
Bon Apetit ...
nasi goreng kampung namanya

kita makan dulu di restoren shah alam

tomyam campur yg raw

hubby i dah lapar tu

Lepas je makan kami pun jalan2 di sekitar bandar Hatyai, cuci2 mata katanya ... inilah pic yg sempat kami selfie hehehehe ...

selfie sat nooo ...

tu dia besaq2 nak haba maiii ,,,

lai chi kang ala hatyai macam2 ada

jagung pulut namanya

kita bergambar sat ye

muka penat dah ni

DAY 2

Memandangkan kami bercuti ada hari krismas (25 dec) so memang ramai la org2 yg beragama kristian ni meraikan hari krismas mereka kat Hatyai ni. Rata2 datang untuk bershopping ... memang sakan puak2 ni bershopping tau hehehe ...

So masuk hari kedua percutian kami, hubby decide untuk ke Pasar Hatyai. So kami amik keputusan keluar awal, bukan apa nanti jem la pula kan ...
Macam biasa la kami naik tut2. Tut2 memang kenderaan utama di Hatyai. Lagipun mudah nak daoat tut2 ni. Dok depan hotel je tut2 datang amik hehehe ....

So inilah diantara momen2 yg sempat aku rakamkan ,,,

hubby dalam tut2 ni

permandangan bandar hatyai

antara sayur2 yg dijual di pasar basah

sarapan kami di pasar hatyai

roti canai siam namanya

as usal kita selfie la dulu ye

Lepas je beli barang2 untuk dibawa balik ke Malysia kami pun pulang ke hotel untuk berehat. Tujuan utama kami ke Hatyai untuk cari pest tomyam yg memang power hehehehe ... so bila dah dapat apa yg dicari kita balik rest dulu la ye, sbb petang nanti nak merayap lagi.

ais krim kelapa yg marvelous

posing sat hehehehe

aiskrim letak pulut la pula hehehehe
Sebelum kami keluar merayap kami singgah ke Restoren Kelantan Delight yg juga berdekatan dengan hotel penginapan kami. Kami ke sana semata2 nak makan aiskrim special ni ... memang tak mendukacitakan ... yummy so delicious ... !!!!
Hubby I tak cukup dengan ais krim dalam buah kelapa di beli nya pula yg letak pulut pula ... Adoiii memang heaven betul la ;)

dapat present dari hubby ... tocey2 hehehe

buah berangan kat sini kecik2 tp sedap

lepak2 kat lee garden sat

omeiii tak motor tu hhehehe ...

Petang tu kami merayap ke Diana Shopping Complex, yg best nya hubby hadiahkan something special untuk aku hehehe ... TQ so much sayang ... I love U more and more la hehehehe ....
Dapat hadiah baru nak love bagai yer hehehehe ... bertuah punya bini :P

Lepas tu kami lepak2 kat Lee Garden jap, ingat nak ke Floating Market tp hujan la pula ... Nak ke pantai Samila pun kami kena batalkan sbb katanya ombak besar. So kami just pusing2 kat bandar Hatyai je la ... Tak kisah la janji kami dapat spend time together  ;)

DAY 3

Day 3 kami berada di bandar Hatyai ... hati aku dah meronta2 nak balik ... rasa rindu kat anak2 buluss Allah saja yang tahu. Tp kami ada sehari lagi untuk kami laluinya. Namun kami bertuah adik ipar ku sentiasa up date kan kami tentang anak2 bulus kami ,,, yang bestnya one of my buluss cat Lola namanya dah beranak ... Aduhai touching nya ,,,, rasa macam nak terbang balik hari tu juga huhuhu ....

So hari ketiga sekali lagi kami ke pasar Hatyai. Bukan apa semalam kami ada janji dengan sorang mak cik yg menjual makanan kat pasar basah tu. Katanya nanti datang la makan tengah hari kat gerai dia. Rasa touching la pula sbb cara dia cakap tu macam mak2 yg harapkan anak balik makan kat rumah. So kami amik kesempatan untuk penuhi permintaan mak cik tersebut.

Lepas je makan kami ada la beli bekal untuk kami menguyah kat hotel nanti ...

miang kam 2 baht

kuih apa tah macam apam kelapa je rupanya

sedap sangat ada kelapa muda yg diparut kat dalamnya

miang kam
Petang tu kami ke pasar malam kat area Lee Garden. Macam2 ada dijual ... memang gila dibuatnya. Murah2 pulak tu. Ada yg nak dirembat kan hehehehe ...

So kami just lepak2 makan riti canai dengan susu plus teh tarik kaww !!
Makan malam pulak kami just amik ko tiew goreng hatyai katanya hehehe ... Alhamdulillah inilah dikatakan percutian budget ... Tak membazir dan tak mewah ... cukup sekadarnya, Alhamdulillah ...

permandangan di bandar hatyai

pilih sayang jangan tak pilih

rambang mata dibuatnya

as usal selfie

roti canai cicah susu

ko tiew hatyai katanya

So sampai di sini sajalah celoteh Mak Jemah untuk kali ini. Nanti2 kalau Mak Jemah rajin Mak Jemah story lagi okkk hehehehe ...