Friday, November 15, 2013

RIP MY BABY CHEPUTEH

my baby uteh
Assalamualaikum...

Hari Rabu lepas my baby Uteh tiba2 jer tak boleh berjalan, kaki tangan semua jadi lembek. Kesian sangat aku tengok my baby tu. Aku pun angkat dia letak atas riba. Dia memandang aku dengan wajah yg sangat sayu seperti hendak memberitahu aku sesuatu. Dalam hati aku berkata "my baby mesti dalam kesakitan.." Allahuakbar...ringankanlah derita sakit nya wahai Tuhan ku...

Dalam pukul 10 pagi my baby dah tak boleh gerak, dia dah macam koma. Sampaikan dia buang air kecil atas sofa. Mujur aku lapik my baby dengan kain alas. Tapi aku tak kisah pun, sarung sofa boleh dibasuh, yg penting my baby selesa dalam kesakitan nya tu...

Dalam pukul 12.00 tengah hari macam tu, aku tengok my baby buang air besar pula kat atas sofa...aku angkat sambil mengusap kepalanya. Kesian sangat aku tengok my baby...Nafasnya sangat perlahan.

Sampai la petang aku tengok my baby masih tak gerak2. So dalam setengah jam sekali aku ubah kedudukannya...agar my baby tak boring. Pada awalnya mama Gurgirl selalu juga datang jilat Uteh tapi bila time petang ni mama Gurgirl datang sekejap cium mulut Uteh lepas tu berlalu pergi. Kakak pun sama juga...pada awalnya siap tidur temankan baby Uteh, tapi bila dah petang ni Kakak datang just cium kepala baby Uteh dan berlalu pergi.

Hati aku dah tak sedap, sure my baby akan pergi tinggal kan aku. Subhanallah sekali lagi aku akan hadapi saat2 kehilangan makhluk ciptaan Mu wahai Tuhan. Aku bisik ke telinga my baby...seperti biasa aku akan cakap "baby tunggu mama kat sana yer nak!!" Air mata menitis perlahan membasahi pipi ku...

Dalam jam 5.30 petang aku nampak my baby seolah2 nak muntah, aku urutkan dada nya, mulut dia dah ternganga...aku amik sedikit air aku basahkan bibir kecik nya tu...perlahan2 lidah nya keluar dan telan air yg aku letak tadi...Sian nya my baby...

Jam 6.00 petang aku dan suami keluar ke rumah adik ipar ku untuk baca Yasin...ada majlis doa selamat di Padang Serai. Lepas selesai jer majlis kami berdua bergegas pulang. Setibanya di rumah hubby yg terlebih dahulu masuk terus menerpa ke arah my baby...ternyata my baby dah pun pergi meninggalkan kami...

Allahuakbar!!! Aku masuk ke rumah letak handbag terus ke dapur amik kain dan tisu lap dan bersihkan tubuh my baby. Aku balut jasadnya dengan sehelai kain dan letak elok2 dalam plastik untuk dikebumikan esok hari.

Subhanallah...aku terlalu rindukan my baby...walaupun Uteh hanya seekor kucing tapi kehadirannya benar2 menceriakan aku dan suami.

Sehari sebelum Uteh sakit, kebetulan tengah hari suami ku pulang untuk berehat, dia minta nak masuk bilik...siap main peluk cium dengan aku dan suami.

Kejap2 dia panjat atas badan ku cium pipi ku, cium mulut ku...kejap2 dia gigit jari jemari kami...indah nya pinjaman Mu Ya Allah...Kami redha...ini kasih sayang yg terindah buat ku dan suami.

Biar lah orang kata kami ni gila sebab dok cakap dengan binatang...tapi aku sikit pun tak kisah. Aku lebih rela cakap dengan haiwan dari cakap dengan manusia yg busuk hatinya, belum tentu ikhlas seikhlas hati seekor kucing.

In Shaa Allah satu hari kelak aku pasti akan temui dengan semua haiwan2 peliharaan ku yg telah pergi tinggalkan aku...sesungguhnya bagi ku inilah rasa kasih yg terindah untuk dikongsikan di dunia ini...

Wassalam....

No comments: