Wednesday, July 10, 2013

MARHABAN YA RAMADHAN 1434H


marhaban ya ramadhan
Assalamualaikum...

Diam tak tak diam kita dah masuk ke bulan yang mulia yakni bulan Ramdahan. Syukur ke hadrat Ilahi kerana aku masih di beri peluang untuk beribadah di bulan yg amat indah ini.

Oh yer dah lama juga aku tak mengupdate blog tercinta aku ni. Bukan malas tapi kekangan masa tu menghadkan aktiviti singgang aku. Wah!! bunyi macam sibuk sungguh kan surirumah ni hehehehe....

Ramadhan kali ini aku dan suami sambut dengan penuh rasa kesunyian, kerana ramai ahli keluarga terdekat kami telah pulang menemui PenciptaNya....yang paling terasa bila ayah mertua ku dah tak ada. Kalau ayah masih ada sure kami anak, menantu, cucu, cicit dapat merasa masakan ayah yang sedap tu. Menu utama ayah tak lain tak bukan NASI DAGING la hehehe...sedap sangat ayah masak. Tapi apa kan daya ini semua telah dijanjikan oleh Yang Maha Esa. Semoga ayah kini lebih tenang dan bahagia di alam sana AMMIIN....

Tahun ini merupakan tahun ketiga aku menyambut Ramadhan tanpa arwah mama di sisi. Walau pun dah menjangkau ke tiga tahun, tapi kesunyian tu makin mencengkam. Namun apa kan daya itu sudah suratan buat ku. Kali ketiga juga aku akan menyambut AidillFitri sebagai anak YATIM PIATU. Sungguh pilu Tuhan saja yang Maha Mengetahuinya.

Yang paling aku terasa tahun ni merupakan tahun pertama aku beraya tanpa kakak sepupu yang ku kasihi iaitu Allahyarham Siti Khatijah Omar dan anak2 nya. Begitu juga dengan arwah Pak Uda adik kepada arwah kak Siti. Kalau tidak waktu2 macam ni, kami mula la sibuk berborak di FB cerita segala persiapan nak beraya. Walaupun selepas masing2 berumahtangga hubungan kami semakin renggang namun FB banyak menghubungkan kami semula. Walau apa pun Al-Fatihah ku kirimkan buat kalian di sana...semoga kalian tenang dan damai di alam sana....AMMIIN....

banyakkan amalan soleh dan tinggalkan amalan toleh
Kita yang masih hidup ni pun belum tentu dapat menghabiskan bulan Ramadhan ini. Entah esok lusa kita juga bakal dijemput pulang ke alam sana. Maka penuhi lah bulan ini dengan kebaikan dan kemuliaan dan kalau boleh biarlah kebaikan dan kemuliaan ini kekal hingga selamanya dan sebati dalam diri kita In Shaa Allah.

Bulan Ramadhan bukan sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi menahan diri dari segala keburukkan dan nafsu yang beraja. Jika selama ni kita seorang yang pemarah, maka bulan ini lah yang akan mengajar kita erti sebuah kesabaran yang sebenarnya. Bulan ini juga bulan yang akan mengeratkan kasih sayang di antara kita. Contohnya di bulan ini lah kita akan makan berjemaah dengan ahli keluarga kita. Ya Allah indah sungguh bulan Ramadhan ini sebenarnya....Selain itu, ia juga mengeratkan perpaduan ummah yg sejati. Pergi berterawih sambil bertanya khabar jiran tentangga dan saling bermaafan. Subhanallah nikmatnya kehidupan sebagai seorang MUSLIM...Allahuakbar!!!

makan berjemaah

solat terawih berjemaah



Tapi ada juga yang menjadi buruk jika kita mengikut hawa nafsu. Biasa la kan setiap kali bulan Ramadhan maka akan tumbuh la Bazzar Ramadhan bak cendawan selepas hujan. Kalau dah pergi ke sana tu mula la rambang mata kan hehehehe...tengok ini nak makan, tengok itu pun rasa teringin alahai nafsu nafsi semua tu huhuhu....

Konon kata syaitan semua kena ikat, tapi syaitan yg ada dalam badan kita ni tak diikat la pula hehehehe....Aku ni dah dua tahun rasanya tak ke Bazaar Ramadhan, lagi pun suami aku balik kerja dia dah belikan...itu pun selalunya dia belikan murtabak, tak pun dia bawa balik bubur lambuk di Masjid yang berdekatan. Sebabnya my hubby ni suka masak bila time bulan puasa, ada saja menu yg diciptakan. So aku just tolong2 apa yg patut jer la. Best kan :)

jangan tiru aksi dalam kartun ni tau
Oh yer korang makan apa sahur tadi??? Aku dan suami macam biasa la layan nestum, oats dengan kurma jer la. Sejak tahun lepas my hubby dah ikut cara sahur aku ni hehehehe...So lega la juga tak payah nak berperang kat dapur pagi2 hari hehehehe....

Tapi dulu hubby nak juga makan nasi bila bersahur, tapi sejak aku tahun 2010, dia dok sahur sorang2 mungkin dia pun terbiasa dengan nestum mix oats tu...aku pula tahun 2010 hanya sahur air kosong dengan sebiji buah tamar jer, maklum la masa tu dok jaga arwah mama kat ward, tak sempat nak bersahur ni sebenarnya. Bangun 4.30 aku dah kena mandi...lepas tu nak lapkan arwah, so sesambil tu la aku makan sahur...Tapi Alhamdulillah sikit pun aku tak rasa penat atau letih, malah lebih bertenaga. Syukur sangat kerana Allah sentiasa memelihara aku dan mama waktu tu...Alhamdulillah...

menu sahur

menu sahur

menu sahur
Akhir kata, selamat menjalani ibadah puasa yer kawan2, penuhi bulan mulia ini dengan aktiviti2 yg mendatangkan pahala bukan yang medatang kan bala tau...jangan lupa berterawih tau...salah satu excercise juga tu tau...kalau nak lansing ini la masanya hehehehe...tapi jangan ingat nak kurus jer ok!!! santapan nurani kena la di penuhi juga tau...:)

Salam Ramadhan dari aku yg comeiii ini hehehehe...ADIOS!!!

No comments: