 |
Apa agaknya hukum menziarahi dan bertandang di Facebook semasa bulan Ramadan? Mungkinkah hukumnya haram? Atau … |
Oleh Siti Shamsiah bt Md Supi, Pegawai Penyelidik Kanan Pusat Kajian Shariah Undang-undang dan Politik IKIM
Apa agaknya hukum menziarahi dan bertandang di Facebook semasa bulan
Ramadan? Mungkinkah hukumnya haram? Atau barangkali juga makruh? Jika ia
haram, apa yang akan berlaku terhadap puasa kita, dan jika ia makruh
apakah mungkin ia akan memberi kesan terhadap pahala puasa kita?
Sebelum
kita membuat sebarang kesimpulan berkenaan aktiviti ini, adalah baik
sekiranya kita memahami terlebih dahulu tentang Ramadan itu sendiri dan
apa yang diharapkan oleh agama Islam terhadap umatnya. Apakah sebenarnya
pandangan Allah terhadap bulan Ramadan.
Di hujungnya nanti, barulah akan kita akan faham di mana letaknya Facebook dan yang seangkatan dengannya di sisi Ramadan.
Pada
suatu ketika pada bulan Syaaban dan ia merupakan hari yang terakhir
dalam bulan Syaaban berkebetulan ia merupakan hari Jumaat, Rasulullah
SAW menyampaikan khutbah Jumaat kepada umat Islam yang berkaitan dengan
Ramadan. Ujar Baginda SAW, Ramadan merupakan bulan yang agung kerana di
dalamnya sarat dengan keberkata dan salah satu malamnya, mempunyai nilai
yang jauh lebih baik berbanding seribu bulan.
Padanya bulan itu
terdapat kewajipan pelaksanaan puasa. Dalam khutbah berkenaan juga,
Rasulullah SAW turut menyebut tentang ganjaran-ganjaran yang bakal
diraih oleh individu Muslim yang melaksanakan ibadah fardu dan
amalan-amalan sunat (Mafhum Hadis yang diriwayatkan oleh Salman
al-Farisi).
Manakala dalam sebuah Hadis Qudsi yang diriwayatkan
oleh Imam Bukhari dan Muslim, antara mesej yang hendak disampaikan ialah
fahaman bahawa setiap amalan yang dikerjakan oleh manusia itu adalah
untuk dirinya sendiri (manfaatnya adalah untuk yang melakukannya). Walau
bagaimanapun, puasa itu adalah untuk Allah SWT.
Apabila
disebut ia adalah “untuk Allah”, bermakna puasa itu merupakan suatu
persembahan makhluk ataupun hamba kepada Pencipta atau Tuhannya.
Manifestasi ketundukan, kepatuhan atau ketaatan oleh seorang hamba yang
tidak punya sebarang daya kecuali dengan izin Tuhannya.
Ibarat
seseorang yang ingin memberi hadiah kepada orang yang dikasihi, tentulah
ia akan memilih barangan yang hebat dan berkualiti tinggi untuk
dijadikan sebagai hadiah dan persembahan kepada orang yang disayangi.
Maka, sewajarnya kualiti puasa yang akan dipersembahkan kepada Allah SWT
adalah puasa yang berkualiti tinggi.
Jika logam emas mempunyai
gred-gred yang tertentu, sedangkan emas itu sendiri sudah merupakan
logam yang bernilai tinggi, begitulah analoginya untuk puasa, yang kita
bicarakan di sini puasa dalam bulan Ramadan.
Menurut Imam
al-Ghazali dalam kitab beliau, Ihya Ulumuddin, terdapat tiga tingkat
puasa iaitu, iaitu puasa umum, puasa khusus, dan puasa khusus yang lebih
khusus lagI. Puasa umum berada di tingkat yang paling bawah iaitu puasa
yang sekadar menahan diri dari makan, minum dan perbuatan yang
menyebabkan terbatalnya puasa.
Manakala puasa khusus pula
(tingkat kedua), di samping menahan perkara-perkara yang dinyatakan
tadi, turut memelihara seluruh anggota tubuh dari perbuatan maksiat atau
tercela. Ataupun, menahan diri daripada melakukan perkara yang boleh
mengurang atau menghilangkan pahala puasa.
Sementara puasa khusus
yang lebih khusus (tingkat teratas) adalah menahan hati dari segala
hasrat yang sia-sia dan bertahan daripada memikirkan perkara-perkara
yang bersifat duniawi semata-mata. Tidak ada perkara yang difikirkan dan
dihayati melainkan Allah SWT sahaja.
Kembali kepada persoalan
utama tentang lawatan ke Facebook yang sebenarnya boleh juga digunakan
dalam mencari rumusan tentang sebarang aktiviti di internet dalam bulan
Ramadan. Setelah difahami tentang ketiga-tiga tingkatan puasa, atau tiga
jenis kualiti puasa, maka di sinilah kita akan hubung kaitkan dengan
aktiviti “berziarah” dan “bertandang” ke laman-laman sosial di
internet--tentang implikasinya terhadap puasa yang sedang dilaksanakan.
Sebenarnya,
jika lawatan kita ke internet itu menyebabkan kita melihat
perkara-perkara yang ditegah, tentunya ia akan mengurangkan bahkan
barangkali melupuskan pahala puasa, bahkan, kita mungkin akan mendapat
dosa sekiranya mata kita melihat atau melayari perkara-perkara maksiat.
Selagi
apa yang wujud dalam internet itu tidak menyebabkan puasa kita
terbatal, maka puasa kita tetap sah tetapi ia sesuatu yang tidak
menguntungkan kita, sedangkan sebagai umat Islam kita amat disarankan
untuk mengumpulkan pahala sebanyak mungkin ketika dalam bulan Ramadan.
Pada
saya, Facebook ialah perkampungan maya, setiap pemilik akaun merupakan
tuan rumah dan friends adalah jiran-tetangga. Dalam perkampungan maya
ini, terdapat “kedai”, “tempat hiburan”, “berita atau maklumat terkini”,
“bank resepi” dan pelbagai bentuk informasi. Kita bebas menyapa
jiran-tetangga, begitu juga sebaliknya.
Seperti dalam kehidupan
realiti, kita juga bebas untuk berkomunikasi dengan orang sekeliling.
Persoalannya, apakah bahan yang dijadikan sebagai bahan bualan? Apakah
bahan-bahan yang boleh meningkatkan kualiti iman atau, sebaliknya adakah
kita berbual tentang hal yang sia-sia?
Dalam sebuah Hadis yang
diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan juga Muslim, Rasulullah SAW
memberi amaran kepada umat Baginda yang sedang menjalani ibadah puasa
dengan mengatakan bahawa terdapat lima cara pahala puasa musnah sama
sekali iaitu dengan berbohong, mengumpat, mengadu domba, bersumpah palsu
dan melihat sesuatu dengan hawa nafsu.
Tentu kita tidak
menafikan bahawa semua aktiviti yang dinyatakan oleh Baginda Rasulullah
SAW ini boleh berlaku dalam Facebook dan yang seangkatan dengannya.
Facebook
merupakan medium semata-mata, tetapi manusialah yang akan menjadikan ia
sebagai sesuatu yang boleh memangkinkan pahala ataupun sebaliknya.
Telah pun dinyatakan sebelum ini bahawa Facebook ibarat sebuah kampung
dalam bentuk maya.
Jika kita seorang yang cintakan agama,
tentunya kita akan mencintai puasa kita dan seterusnya kitalah yang akan
menjadikan suasana akaun Facebook yang dimiliki sebagai suasana yang
memelihara pahala puasa. Bukankah kita boleh mewujudkan sebuah
perkampungan yang mesra Ramadan?
Pilihlah jiran-tetangga yang
akan mempunyai jiwa yang mencintai Islam, tentunya kita tidak akan
gundah dengan pahala puasa kita. Ini kerana, status-status yang akan
kita baca di halaman rumah kita hanya status yang baik-baik.
Akan
wujudlah perkampungan yang akan saling ingat-mengingati. Perkampungan
maya yang baik akan mempengaruhi pemikiran yang baik dari semua aspek
termasuklah untuk menghargai masa yang ada. Contoh yang mudah adalah,
pada setiap hari Jumaat akan ada pemilik akaun yang mengemas kini
statusnya dengan menyatakan kebaikan membaca Surah al-Kahfi pada hari
Jumaat. Status sebegini sebenarnya mampu memberi pengaruh kepada friends
dan menarik friends untuk membaca al-Quran.
Ujar Rasulullah SAW,
“Perumpamaan teman yang baik, ibarat seorang penjual wangian. Ada
kalanya engkau diberinya atau membeli daripadanya atau beroleh bau
wanginya. Dan, perumpamaan sahabat yang jahat ibarat peniup tukang besi,
ada kalanya engkau terbakar dengan percikan apinya atau terkena bau
busuknya” (Hadis riwayat Bukhari).
Maka, untuk merumuskan apakah hukumnya melawat Facebook semasa Ramadan, hukumnya ada pada diri kita.Tepuk dada, tanyalah iman.
Sumber : Pak Cik YAHOO!!!