Wednesday, February 6, 2013

ERTI SEBUAH KESABARAN BUAT DIRI KU

gambar sekadar hiasan
Assalamualaikum...

Hari ni aku banyak belajar erti sebuah kesabaran. Namun di sebalik kesabaran terselit penderitaan...Ya Allah sungguh berat dugaan yang Engkau berikan pada ku tempoh hari, tp dalam masa yang sama Allah berikan aku KESABARAN, KETABAHAN dan juga KEKUATAN untuk terus menempuh sebuah kehidupan.

Kalau dulu aku sering di maki hamun dengan kata2 yg sangat memedihkan, tapi kini aku di puja, disanjung bagai biadadari....sungguh pelik hati manusia. Dalam sekelip mata dah boleh berubah arah. Kalau dulu aku sering dihina dicaci tak henti2, tapi kini aku la yg dipuji menggunung ke langit...Subhanallah...sampai begitu sekali nasib yg menimpa aku....Kalau dulu aku dihalau tak ubah seperti seekor anjing, tapi kini kepulangan ku sering dinanti...Allahuakbar...ini semua berkat KESABARAN yang selalu arwah mama pesan untuk ku.

Agak lama aku mengambil masa untuk melakarkan di sini, tp hari ni, saat ini, waktu ini, masanya telah tiba...Inilah yang dinamakan kitaran sebuah kehidupan seoarang insan yang bernama AKU.


Hidup aku dulu tak pernah kering dengan air mata duka. Segala tindak tanduk ku dipandang salah dan ada saja yang tak kena hinggakan aku lupa di mana kekuatan diri ku. Aku sering dibuli hinggakan aku tiada penderiaan untuk menentukan arah hidup ku. Aku sering menjadi seorang insan yg cepat mengalah kerana tiada kepercayaan diri. Itu la ruang lingkup kehidupan yang aku lalui dari kecik sampai la hari perkahwinan ku.

Tapi Allah itu Maha Kaya dan Maha Agung...Allah sentiasa mendengar doa2 ku dan doa2 arwah mama ku. Segala permintaan ku Allah tunaikan walaupun ianya pahit walaupun ianya manis tetap ku telan...Air mata menjadi peneman setia ku. Cukup lah aku katakan orang lain naik pelamin dengan wajah yg tersenyum, tapi aku dengan tangisan yg penuh di mata. Subhanallah...sungguh hebat dugaan yg telah Engkau berikan pada ku waktu itu. Hingga ke satu tahap aku tak mampu berdiri teguh dan hampir2 menjadi tidak waras. Allahuakbar...

Aku ingat lagi bila suami ku membawa ku ke sebuah klinik sebab aku tak mampu berjalan dan STRESS yang teramat tinggi...hinggakan aku tak boleh makan minum yang aku tahu hanya menangis. Doktor di klinik tersebut memarahi suami ku walaupun suami ku lansung tak bersalah dalam hal ni, kerana aku mungkin boleh menjadi seorang yg tidak waras akibat tekanan perasaan yg melampau. Doktor telah memberi aku ubat penenang...Subahanallah sungguh hebat cabaran yg Engkau berikan pada kami...

Tapi kini semuanya dah pun berakhir...segala yg kusut kini terlerai...Kalau lah arwah mama ada waktu ini, tentu mama akan gembira. Berkat kesabaran yg selalu mama pesan pada ku kini aku dan suami mampu berdiri dengan sendiri. Ya Allah teruskan lah merahmati hidup kami berdua....

Aku tak berdendam walau sebesar zarah, tapi aku cuma berkecil hati, terlalu banyak tohmahan yg di lemparkan pada kami tampa usul periksa....aku ingat pesan mama "Chek jgn sedih, setiap titis air mata kita Allah kira penderitaan dan kesabaran kita..."So aku mohon dengan kerahmatan Allah agar masalah seperti ini tidak akan berlaku lagi dalam famili ku, cukup lah aku saja yg mengalaminya...aku mohon biarlah aku yg pertama dan terakhir yg di beri cabaran ini...yang lain tu biar lah mereka BAHAGIA dan GEMBIRA...hingga ke akhirnya...

AKU PASRAH YA ALLAH!!!

No comments: