Friday, April 25, 2014

GULAI OH KARI

gambar sekadar hiasan cilok dari mr.google
Assalamualaikum wbk ..

Yess!!! hari ni awal pula aku update blog, maklum la petang nanti aga bzz and ada hal kat luar. Mesti membawa sampai ke malam. Hehehehe...macam bzz sangat la aku ni kan dah kalah menteri dalam negeri lagak nya :P

Ok la aku just nak share la kan, dulu aku ni memang failed bab2 masak kari atau gulai ni. Memang gagal habis la. Kalau aku pergi kedai makan pun aku memang tak akan amik lauk gulai ni, macam aku tak berapa suka la nak makan gulai. Tp kalau arwah mama yg masak memang aku makan, tapi yang pasti ikan atau ayam dalam kari tu kena la di gorengkan dulu. Kalau tak aku akan kata hanyir la, busuk la macam2 lagi la huhuhu...cerewet sungguh minah gemokss ni hehehehe...

So bila mama dah meninggal aku memang totally out dalam bab2 nak masak kari memang ketegori GAGAL giler la huhuhu...mujur la Allah anugerahkan aku suami yg terer masak,
"kalau tak makan kedai la kita sampai ke tua kan sayang" hehehehehe ....

Ok tahun lepas 2013 bermula la episod baru dalam hidup ku, aku fully housewife,kalau keluar kerja pun hari Rabu dan Sabtu jer, itu pun untuk ajar kelas tarian dan kelas tuisyen. So thn lepas aku memang banyak belajar masak dari my hubby, bukan apa bila hubby masuk dapur I akan jadi assistant dia plus merangkap mak cik cleaner hehehehe ....

So setiap kali dia masak aku akan tengok dan lama2 aku rasa nak mencuba. Cubaan pertama memang agak biasa la, rempah kari kurang masak and so on, asam terkurang la, santan terlebih dan macam2 lagi la. So I keep learning and never give up.

Thn ni secara jujurnya masakan kari or gulai dah semakin ok, nak kata mantap tu idak la lagi kan...but I keep practicing till become perfect hehehehe...angan2 tu mau lebih OK!!!

So macam hari ni our main menu for lunch is Kari Ikan hehehe...nama ikan jangan tanya still tak dapat nak ingat. Aduhai, bila la gamaknya aku nak kenal ikan2 di pasar tu yer...kalau ikan tu boleh cakap dah lama dia kata "aku kenal ko, tp ko tak kenal2 aku juga hehehehe..." Apa pun solute tu my hubby dia memang terer semua nama ikan...kalau dia cakap nama ikan tu boleh buat aku ternganga la juga, maklum la ada jenis2 ikan yg memang aku tak pernah dengar lansung nama nya :)

So apa pun yg pasti "Practice make Perfect" kan ... Aku memang tak pandai masak macam wanita2 lain tapi aku rajin ke dapur untuk mencuba resepi2 yg ada. Wish me luck yer Uolss !! :)

Wassalam... (Salam Jumaat buat semua)

No comments: