Saturday, April 26, 2014

PEMANTAPAN ILMU

buku panduan kursus haji dan umrah
Assalamualaikum wbk ...

Hari ni just nak celoteh tentang kursus haji dan umrah yang diadakan pada setiap hari Sabtu jam 9 pagi di Masjid Jamek Pekan Darat. Kursus bermula pada awal bulan April ini. Memang best sangat, sebab nya kelas2 tuisyen aku sebelah dengan masjid dan berada dalam kawasan masjid so memang setiap ceramah kita orang dengar clear la kan hehehehe... Alhamdulillah.

Anak2 murid tuisyen ku pun dah pandai sebut "Labaik Allahuma labaik. Labaika laa syariikalaka labaik. Innal hamda wani'mata lakal walmulk. Laa syariikalak ..."

Terutama si kenit dua orang murid pra sekolah. Dah semakin petah menyebutnya. Siap dengan doa naik kenderaan dan doa bermusafir, Alhamdulillah feeling bleesed sangat2 :)

Tadi masa time budak2 aku rehat berhenti makan, Pak Su ahli qariah masjid yg juga merangkap suami kepada Ustazah Munirah (pengetua sekolah KAFA) datang menyapa ku, dia tanya kut2 la kursus haji ini menggangu proses pembelajaran aku, tp yg kelakar nya anak2 murid aku spontan menjawab "tak la Tok Su kami suka" hehehehe...bagus betul la anak2 murid aku ni hehehehe...aku siap ada supporter tu :D

Dah kebetulan Pak Su datang aku pun amik kesempatan minta tolong Pak Su belikan buku panduan Kursus Haji dan Umrah yang memanng di jual oleh Ustaz yg sedang bagi ceramah. Kebetulan memang dah hampir 4 minggu aku dengar Ustaz tu dok announce kata masih ada stok buku untuk rujukan. Tapi aku kata la juga, kalau tak cukup Pak Su jangan la beli sebab kesian pula pada orang2 yg lebih memerlukan hehehehe...

Selang beberapa jam Pak Su datang semula sambil membawa senaskhah buku untuk ku, Alhamdulillah ada juga rezeki aku kan hehehe...gembira bukan kepalang hati ku, kalau arwah mama ada mesti arwah mama suka. Arwah memang suka kumpul buku2 ilmiah macam ni :)

Isi kandungan buku tersebut juga elok untuk di jadikan rujukan sebab semuanya dibuat secara note dan peta minda. So memang mudah faham dan tak boring :)

Elok jer dapat buku tu anak2 murid ku yg lebih2 nak baca, aku biarkan jer la, masing2 sibuk dok cerita tentang Baitullah, Masjidil Haram, Masjid Nabawi,Hajaratul Aswad dan sebagai nya. Tiba2 aku pun bersuara, "doa anak2 kecil sebaya kamu ni Allah akan kabulkan, so kamu kena la berdoa banyak2 supaya kamu boleh k sana kelak".

Aku sambung lagi ...

"Ada satu kisah, seorang budak perempuan yang mulutnya sentiasa menyebut nak ke Makkah,kalau ada orang sedekahkan duit untuk nya dia akan masukkan dalam poket baju kedah arwah tok nya, dan bila tok dia tanya nak buat apa dengan duit ni, dia akan sebut nak pi Makkah la, dan yg bestnya bila duit tu dah cukup akhirnya budak tu dapat menunaikan haji ada usia 13 tahun."

"Cikgu kenal ker dengan budak tu??" Tanya Muzaffar anak murid ku ..
"Kenal" , jawab ku ringkas.

"Siapa2??, adik beradik cikgu Siti ka???" Tanya Aufa ...

Sambil tersenyum aku menjawab "Cikgu la budak tu ..."

Dengan wajah terkejut dia orang tersenyum gembira dan yg bestnya masing2 menadah2 tangan sambil berdoa nak menunaikan fardhu Haji di Tanah Suci Makkah ... AMMIIN ....

Kabulkan doa2 anak kecil ini wahai Tuhan sebagaimana Engkau telah mengkabulkan doa ku dahulu ... AMMIIN ....

Apa2 pun aku just nak cakap tak semua orang akan mendapat panggilan rindu dari Allah, tp sebaik2nya mulakan berdoa dari sekarang semoga keinginan dan impian kita untuk ke sana di permudahkan Allah dan di lindungi perjalanan nya ... kerana aku telah un bergelar Hjh.dalam usia 13 thn, tiada apa yg mustahil dalam hidup ini. Perancanngan Allah jua yg terbaik ... itu lah aku Hjh,Siti Azlina binti Abdul Aziz ....

Wassalam .. :)

No comments: