Tuesday, April 22, 2014

WANITA SOLEHAH

gambar sekadar hiasan
Assalamualaikum wbk ...

Wanita Solehah... itu lah impian ku yang sebenarnya dan impian semua wanita2 lain di luar sana. Menjadi seorang Muslimat dan Mukminat yang sejati adalah dambaan setiap kaum Hawa.

Aku seorang wanita yang serba kekurangan, aku masih belum mampu melahirkan zuriat buat suami ku, mungkin belum sampai waktnya atau mungkin usaha ku belum cukup hebat. Subhanallah memang perit bila menjadi seorang wanita yang yang serba kekurangan. Kekurangan dari segi memberi zuriat dan segalanya.

Namun di sudut hati ku, aku inginkan perubahan dalam diri dan juga amal ibadah ku. Aku mahu menambah ilmu agama dengan sebaik-baiknya. Menjaga adab pakaian dan tutur bahasa serta menjaga harta dam maruah suami tercinta.

"Tugas seorang istri adalah menunaikan ketaatan kepada Rabbnya dan taat kepada suaminya, karena itulah Allah berfirman: "Wanita shalihah adalah yang taat," yakni taat kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, "Lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada." Yakni taat kepada suami mereka bahkan ketika suaminya tidak ada (sedang bepergian, pen.), dia menjaga suaminya dengan menjaga dirinya dan harta suaminya." (Taisir Al-Karimir Rahman, hal.177)

Ini beberapa sifat istri yang solehah iaitu:

a. Muslimat: wanita-wanita yang ikhlas (kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala), tunduk kepada perintah Allah ta'ala dan perintah Rasul-Nya.

b. Mukminat: wanita-wanita yang membenarkan perintah dan larangan Allah Subhanahu wa Ta'ala
c. Qanitat: wanita-wanita yang taat
d. Taibat: wanita-wanita yang selalu bertaubat dari dosa-dosa mereka, selalu kembali kepada perintah (perkara yang ditetapkan) Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam walaupun harus meninggalkan apa yang disenangi oleh hawa nafsu mereka.
e. 'Abidat: wanita-wanita yang banyak melakukan ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala (dengan mentauhidkannya karena semua yang dimaksud dengan ibadah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam Al-Qur'an adalah tauhid, kata Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma).
f. Shoimat: wanita-wanita yang berpuasa. (Al-Jami' li Ahkamil Qur'an, 18/126-127, Tafsir Ibnu Katsir, 8/132)

Semoga aku juga tergolong dalam golongan mereka yang beramal soleh dan sentiasa belajar untuk menjadi isteri SOLEHAH buat suami ku ... In Shaa Allah ...

No comments: