Saturday, April 19, 2014

SABAR

gambar sekadar hiasan
Assalamualaikum...

Lama sungguh aku tak meng UPDATE blog tersayang aku ni. Nak kata bzz tu tak der la sangat tapi entah lah kekangan masa membataskan aktiviti mengarang aku ni. Tapi kalau ikutkan idea tu memang mecurah-curah, tapi tu la bila ada banyak idea masa pula tak mengizinkan huhuhu...pendek kata memang bzz la konon2 hehehe...

Tajuk aku hari ni tentang SABAR. Aku dan SABAR memang tak dapat pisahkan. Bukan la aku nak kata aku ni baik sangat pun tapi apa yg aku tengok dari aku kecik sampai la sekarang ni macam2 cabaran dan dugaan aku terima dan semuanya aku dapat lalui dengan SABAR.

Walaupun ada ketikanya aku hampir2 tewas, tapi aku dapat bangkit semula demi mereka yg aku kasihi. Bagi ku saudara mara, sepupu sepapat dan ipar duai adalah kekuatan dan harta buat ku. Walau apa pun terjadi aku tak akan mengalah dan tak akan sesekali marah. Bagi ku KASIH SAYANG itu ada kuasanya dan KASIH SAYANG ku tak akan sesekali berpenghujung ...

KASIH SAYANG itu terlalu indah buat ku. Aku dilahirkan ke dunia dengan penuh KASIH SAYANG an aku percaya kita semua wujud di dunia ini dengan hasil KASIH SAYANG. Walaupun keluarga ku bukan lah sebuah keluarga yang sempurna, tetapi ia amat bermakna buat ku. Di sebalik pahit sebenarnya ia penuh dengan kemanisan yg tak dapat aku gambar kan. Ia terlalu UNIK untuk ku luahkan.

Dalam kekurangan diriku ada kelebihan yg aku sendiri tak mampu ungkaikan. Biar pahit, biar penuh dengan hasad dengki tapi itu lah hakikatnya erti KASIH SAYANG kami. Bagi ku SABAR itu adalah kunci sebuah KEDAMAIAN.

gambar sekadar hiasan
Apa yang aku perlu tanamkan dalam hati kini hanya satu Bersangka Baik lah dengan ALLAH ... Allah tak akan sesekali menduga kita dengan dugaan yg berat dan yg tak mampu kita pikul. Segalanya mengikut kemampuan kita sendiri. Subhanallah Maha Suci Allah, sesungguhnya tiada daya upaya ku untuk memikul nya sorang2...titipkan rasa SABAR dan kuatkan hati ku ini Wahai Tuhan Azza Wajjala ....

"Jika manis, Allah mengajarku erti Syukur,
Jika pahit, Allah mengajarku erti SABAR,
Jika dikecewakan, aku sedang belajar hakikat tawakal,
Bila cemas, Allah mengajar ku erti raja' (mengharap),
Jika sedikit, Allah mengajar ku erti qanaah (berpada-pada) ....

Waalahualam ...

No comments: