Sunday, December 2, 2012

SELAMAT JALAN KAKAK KU

aku bersama arwah zaman di uitm shah alam
 Assalamualaikum....

Pilu sungguh hati ku hari ini, 1 December kami semua sambut dengan linangan air mata. Sepupu arwah mama ku telah kembali ke Rahmatullah bersama anak dalam kandungan yg berusia 7 bulan serta anak kecil yg baru berumur 1 thn 5 bln...Ya Allah sungguh berat ujian yg Engkau berikan pada kami sanak saudara arwah...Subhanallah...

Dari sumber yg aku dengar, arwah dan suami serta anak kecilnya dalam perjalanan ke Bangi iaitu ke rumah mertua arwah untuk menjemput dua orang lagi anak mereka. Kebetulan anak lelaki mereka baru lepas berkhatan.

Dalam perjalanan mereka mengalami kecelakaan di mana kereta mereka di libas dengan lori...dan anak kecil arwah meninggal di tempat kejadian, manakala arwah di bawa ke Hospital Ipoh. Namun arwah berada dalam keadaan kritikal. Arwah dimasukkan ke ICU, dam sejam lepas tu arwah telah menghembuskan nafas yg terakhir...Subahanallah...sukar sungguh aku untuk mempercayainya...namun itu lah hakikatnya yg kena kami tempuhi juga.

allahyarham siti zulaikha
 Ini lah wajah anak ketiga arwah yg pergi bersama arwah, Siti Nur Aini Zulaikha di beri nama. Baru berusia 1 thn 5 bulan. Siti Zulaikha ditempatkan di dalam satu liang dengan arwah ibu serta adik yg ada di dalam kandungan ibunya...Ya Allah...sayu, pilu, sebak tak terkata...tatkala menatap wajah mulus anak kecil ini setelah dikafankan...Ya Allah...tak sanggup aku nak ucapkan dengan kata2...tiada kat yg mampu aku berikan...melainkan titisan air mata...Allahuakbar....

Saat yg paling aku sebak bila ayahnya mendukung arwah Siti Zulaikha dengan penuh kasih sayang dan tangisan...Ya Allah pilu tak terkata...hancur luluh hati seorang ayah hanya Tuhan saja yang tahu...Namun aku percaya di sebalik kejadiaan yg menimpa tentu ada hikmah di sebaliknya...Rahsia Allah tak siapa yg tahu...


adik arwah yg meninggal 5 bulan lepas
Belum sempat kami semua hilang sedih dengan kepergian Pak Uda...kini kakaknya pula yg menyusul sambil di temani anak2 sudaranya...Sungguh tak dapat aku gambarkan hati dan perasaan Tok Nah iaitu ibu bagi keduanya...Tok Nah tak habis2 menyebut "anak mama, anak mama, anak mama..." Ya Allah...sedih sungguh hati ku Ya Allah...Subhanallah...ampunilah mereka semua Ya Allah..tempatkan lah mereka di Syurga Mu...

gambar arwah sekeluarga
Kini tinggalah dua orang permata hati arwah dan suami...iaitu Ain dan Atif...semoga anak2 ini kuat dan tabah menghadapi hari2 mendatang tanpa ibu di sisi...Begitu juga dengan suami arwah...aku nampak Abang Faizal tenang sangat...namun aku tahu di lubuk hatinya yg paling dalam tercalar dengan luka yg amat parah...

Wahai Tuhan ku...tempatkan lah kakak ku dan anak2 comelnya di Syurga Mu...tiada lain yg mampu ku hadiahkan melainkan doa...

Oh Tuhan...ini satu ikhtibar buat ku untuk terus bermuhasabah diri...sesungguhnya Mati itu Pasti...Tiada siapa yg dapat lari dari Mati...perisiapkan lah diri kita untuk menghadapinya...

Al-Fatihah......

No comments: