Sunday, January 20, 2013

AKU ADALAH AKU

gambar sekadar hiasan
Assalamualaikum...

Hari ni aku nak bermain dengan emosi kejap, maklum la hari ni adalah hari terakhir untuk aku menikmati kehidupan ku yg berumur 34 tahun. Esok dah pun aku melangkah ke 35 tahun. Setahun lagi umur ku meningkat, tapi aku macam ni lah...seperti aku yg dulu, tak matang2 hehehehe...lagi macam budak2 adalah.

Tapi dalam sudut hati aku ni ada la juga rasa matang sikit, terutama dalam hal2 menguruskan rumahtangga. Aku dah mampu lakukan kerja2 rumah dengan sendiri dan juga perasaan ikhlas pun semakin menular dalam diri. Kalau tidak aku asyik memberontak. Maklum lah dulu semua kerja2 rumah tu arwah mama yg banyak buat, terutama dalam soal memasak dan menyapu. Aku memang tak suka sapu sampah. Tapi bila dah duduk rumah sendiri ni, semuanya aku lakukan dengan sendiri...Alhamdulillah itu kematangan yg paling ketara dalam hidup ku selama bergelar isteri.

Sepanjang aku berumur 34 tahun, aku banyak belajar erti sebuah pengorbanan antara suami dan isteri. Banyak kali aku ditinggalkan suami atas urusan kerja dan suami aku pula berat untuk meninggalkan aku. Mana taknya, aku kena pergi kerja sendiri, keluar dari rumah awal pagi dalam keadaan masih gelap dan kadangkala hujan ribut. Hati suami mana yg tak rasa gundah gulana kan...setiap jam pasti hp aku berbunyi, tak call sms, tak sms pun PM di FB. Itu lah rutin kami setiap kali suami aku outstation.

Waktu umur aku 34 tahun hubungan kekeluargaan semakin rapat dan erat. Terutama hubungan aku dan famili mertua, ini semua terjadi sewaktu ayah mertua ku jatu sakit sehingga lah arwah meninggalkan kami. Hubungan aku dengan mak mertua semakin erat, saling tak tumpah seperti anak ibu sendiri. Setiap kali aku cium dahi mak, hati pasti rasa sangat sebak sebab dulu arwah mama selalu cium dahi aku. Kini aku pula beri ciuman untuk mak mertua ku. Rasa kasih sayang kami itu semakin erat bila mak akan gengam erat jari jemari ku seakan tak mahu lepas. Ya Allah ini sesuatu yg amat indah dan amat membahagiakan untuk ku. Moga ikatan ini kekal hingga ke nafas yg terakhir.

Umur 34 tahun aku kehilangan ayah mertua tersayang. Aku hepi sangat masa mula2 kawin dulu, sebabnya aku dapat panggil ayah dengan rasa yg amat selesa. Kerana apa??? kerana aku rasa ayah mertua adalah ayah ku sendiri dan aku tak amik hak sesiapa atau tumpang hak sesiapa, walaupun hakikatnya aku berkongsi dengan ipar duai yg lain. Tapi aku hanya sempat memanggil ayah untuk 7 tahun sahaja. Itu pun sebetul-betulnya dalam 2 thn. Sebab sebelum2nya aku tak sempat nak menikmati kasih sayang ayah atas uruasan kerja dan duduk jauh.

Umur 34 juga aku dapat tahu yg aku akan mendapat adik ipar yg baru,walaupun Zulfadli hanya sepupu aku, tp aku sayang kan Zulfadli macam adik aku sendiri. Aku hepi sangat bila dapat tahu Zul akan bertunang. Alhamdulillah aku di jemput oleh bapak untuk hadir ke majlis pertunangannya....waktu tu aku terbayang wajah mama, alangkah indah kalau mama masih ada, tentu mama akan hepi sebab anak lelaki yg dia pelihara akan berkahwin tak lama lagi.

Ini merupakan tahun kedua aku sambut birthday tampa mama di sisi. Memang perit, memang pedih, tapi apa kan daya Allah lebih kasihkan mama dari kami di muka bumi ini...Insya Allah mama Ct yakin satu hari nanti kita pasti akan ketemu jua..Insya Allah...

Tadi tengah hari Mak Yah, Adik (Fazirah), Kak Mazidah dan anak2 nya datang bertandang ke rumah ku. walaupun sekejap tapi ia cukup membahagiakan aku. Mak Cik tak datang tapi Mak Cik bekalkan aku Nasi Beriyani Ikan...Subahanallah...memang touching...sebab dulu masa arwah mama ada, saban tahun arwah pasti akan masakkan aku nasi beriyani ikan setiap kali datangnya birthday aku. Tahun ni Mak Cik yang buat...alahai sebak tak terkata...tapi hakikatnya, walaupun aku kini anak yatim piatu, tapi kasih sayang dari ibu saudara dan ayah saudara tetap sama...mereka adalah keluarga dan anugerah buat ku yg paling berharga..Alhamdulillah, terima kasih Tuhan....Keluarga sebelah arwah babah tak terima kehadiran ku...so sauadara mara sebelah mama jer la pewaris yg aku ada selain suami dan ipar duai ku...

Aku mohon agara kasih sayang yg terbina ini akan terus kekal hingga ke hujung nyawa ku...Ya Allah aku bersyukur di atas kekuarangan yg telah Engkau berikan, kerana setiap kekurangan itu adalah KEKUATAN untuk ku...Alhamdulillah...Aku pasrah....

2 comments:

Azueriena Norash said...

seronok sebenarnya jadi suri rumah niee...sesambil mengemas bleh online...pas masak2 tgg hubby balik kejer kann....

Happy birthday ct...semoga tahun nie allah hadiahkan sesuatu yg istimewa buat ct...

Siti Azlina Abdul Aziz said...

terima kasih kak Azue :)