Thursday, January 3, 2013

HIASAN DUNIA

wanita ibarat bunga yang cantik
Assalamualaikum....

Wanita itu Hiasan Dunia....betul kan...hehehe...siapa tak nak cantik kan...Wanita dan Kecantikkan tak dapat di pisahkan. Kebetulan sekarang ni fesyen muslimah makin mengambil tempat. Macam2 fesyen tudung ada kat luar sana. Pilih jer yg bersesuain...tentu cantik kan...:)

Tapi tu la, kadang2 kita silap...kita berhias tak kena pada tempatnya. Bukan aku ni cemburu dengan wanita lain di luar sana, tapi aku rasa terpanggil untuk meluahkan pendapat aku. Ini satu pengajaran buat aku juga sebagai wanita yg dah bersuami.

Aku pernah tengok situsi macam ni kat rumah kakak angkat aku...bukan apa aku adalah pergi ke rumahnya...tapi masa tu aku tak kawin pun lagi...anak dara gitu...Aku tengok mak dia walaupun dah tua tetap berlipstik kat rumah, lepas tu pakai baju kurung macam nak pergi kenduri...memang lawa tu...Kemudian aku ke rumah kakak kepada kakak angkat aku tu...pun sama bersolek sakan...memang best la dia orang ni...

Kalau nak ke Pekan pun dia orang bersiap juga...kira pendek kata sentiasa cantik la...bila malam jer aku nampak dia orang ni berkain batik dan Tshirt. Itu pun rambut di ikat rapi..cuma tak der la lipstick dah hehehe....

Kini bila aku pula berumahtangga, aku teringin juga nak buat macam tu...tp tu la kadang2 kita ni mudah lupa. Rasa malas la...rasa tak selesa la konon...macam2 hal kan...bayak songeh la katakan hehehehe....tapi kalau ikut hukumnya memang kita kena berhias untuk suami jer kan...Bukan la maksud aku kalau kita keluar dari rumah kita selekeh tak payah bersiap....tapi tak salah kalau kita berpakaian cantik di rumah mahupun di luar rumah. Cuma yang paling penting jaga aurat kita...Betul kan...:)

Aku ada something nak share tentang isu ini...:-

Berdandanlah untuk suamimu -dan lakukanlah hal ini karena mengharap pahala dari Allah- sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan. Pakailah parfum, celak, dan baju yang terbaik untuk menyambut kedatangan suamimu. Hiburlah suamimu sehingga meringankan kepenatan, sakit, musibah, dan kesedihannya.”

Aku pernah juga dengar kata2 dari seorang Ustaz..."Orang perempuan ni kalau dah ada anak selalu pakai baju kelawar jer, bedak selempung, rambut kusut masai, bau pun hamis....tp sebelum kawin minyak wangi satu botol..." hahahaha...lawak kan....tapi itu lah hakikatnya...Aku pun pernah buat macam tu juga walau pun aku belum ada anak....:(

suami yang baik selayaknya mendapat isteri yg solehah

Ini lagi satu petikan yg aku dapat dari bacaan aku di internet...:-

Dalam kitab al-Majmu‘, Imam an-Nawawi Rahimahullah menjelaskan: “Jika seorang perempuan itu mempunyai suami, disunatkan baginya berinai pada semua masa, kerana berinai itu adalah hiasan dan kecantikan, dan dia (perempuan yang bersuami) disunatkan berhias dan bercantik-cantik untuk suaminya sepanjang masa”. Dari penjelasan tersebut, maka tidaklah dilarang perempuan bersuami berinai bagi tujuan berhias dan bercantik-cantik untuk suaminya malahan ianya adalah sunat.

So di tahun baru ini, apa kata kita mulakan sesuatu yg baik...dapat pahala tu...kalau tak mulakan sekarang bila lagi...mana lah tahu umur kita ni tak panjang...So sebelum kita di jemput pulang mari kita bermuhasabah diri, berubuat kebaikan demi keharmonian rumah tangga...mudah-mudahan cinta aku dan suami makin bertambah erat...

I LOVE U SAYANG...:)

No comments: