Thursday, January 17, 2013

DIET AT MY HOME



gambar sekadar hiasan
Assalamualaikum...

Hari ni aku nak citer tentang hasil usaha ku yg semakin nampak hasilnya...Alhamdulillah berkat kesabaran dan juga disiplin yg tinggi (actually tak berapa nak tinggi tentang bab disiplin tu hehehe...) dapat la juga aku mengurangkan berat badan aku ni. Memang belum mencapai berat yg ideal pun, tapi bila sedikit usaha itu menampakkan hasil memang la rasa hepi dan sangat2 berbaloi kan hehehe...:D

Aku tak mengamalkan sebarang supliment untuk kurus. Ubat2 kurus pun tak amik, just jaga pemakanan, nak kata jaga sangat pun idak la juga...Aku just kurangkan kuantiti makanan tu and makan bila lapar dan STOP sebelum kekeyangan...itu memang very2 IMPORTANT....Rasanya kalau aku lebih jaga bab makan dan lebih berdisiplin sure akan turun lagi berat badan aku ni kan hehehehe....CAIYOK!!! Insya Allah akan dilaksanankan nanti...tapi kena la start slow2 kan nanti terkejut pula badan aku ni...

So aku nak share la macam mana aku boleh diet ni hehehe...Sarapan pagi aku simple, just Cocoa Cologen dan juga biskut sayur kering tu...Kadang2 baru aku amik roti gardenia yg high fibre tu...Itu dah cukup membuatkan aku kenyang. Lagipun pagi adalah masa yg sangat bzz untuk aku. Aku akan bagi my anak2 buluss makan dan juga mop lantai...and basuh baju sidai baju, kalau ada rajin lebih sikit...mula la aku akan ubah kerusi meja...ala2 interior design gitu hehehe...itu kalau rajin la...Kalau tak habis jer kerja rumah aku just lepak tengok tv sambil beli my anak2 buluss...:) Itu pun terapi minda juga tu...bila kita asyik belai kucing2 ni nafsu makan tu akan berkurang tau...Tak caya cubalah nanti...:)

minuman pagi

sarapan wajib

sarapan alternatif
Selalunya dalam jam 3.00 petang sure aku akan rasa lapar...apa aku buat hehehe...aku just amik biskut oats dan juga plain water...air manis ni kalau kurang lagi bagus...tapi jangan la kurang lansung atak stop terus...Aku dah kena masa diet untuk kawin dulu...lansung aku tak amik air manis...sudahnya aku kena minum air gula...amik kau...sebab nak jalan pun tak larat..lansung tak ada tenaga...kena pula dengan bebanan yg di tanggung lagi bertambah buruk keadaan aku tu...Alhamdulillah cepat recover sebab aku cepat ke klinik...kalau tak mahu kena masuk wad isi air guna drip huhuhuhu....:(

kudap-kudapan ku

air kosong peneman setia ku

Ok bila petang sure la aku kena makan kan...sebab cik abang balik kena la aku masak...Kadang2 tu aku masakkan untuk cik abang jer..aku layan biskut atau pun kalau rajin aku buat sandwich tuna atau sandwich sardin atau pun telur. Minuman pula just plain water for me and plain tea untuk hubby...Kita nak diet jangan la kita ajak suami pun diet sekali...kesian kat dia, kalau dia nak diet atau tak nak makan lega la aku tak payah masak petang hehehehe....

my alternative dinner
Sebelum tidur aku akan pastikan minum minuman kesihatan aku hehehe..Sebenarnya aku minum madu dan cuka epal tu bukan untuk kurus tapi untuk penyakit sinus aku. Rupanya dalam masa yg sama ianya membantu mengurangkan berat badan aku ni...Alhamdulillah extra bonus tu...Harap2 Allah akan terus memberikan kesihatan yg baik untuk aku berbakti pada suami dan keluarga. Manalah lagu nanti aku boleh mengandung dengan mudah. Lagipun doktor ada juga nasihatkan aku untuk dapat kan berat badan seperti sebelum kawin...sekarang dah 64kg, so aku kena usaha lebih lagi untuk capai 55kg sekurang-kurang...Semoga Allah mempermudahkan segala urusan ku...Insya Alah....

cuka epal
madu lebah
Akhir kalam...aku diet bukan untuk cantik atau untuk kurus semata-mata, tapi untuk menjaga tahap kesihatan ku yg semakin merundum sejak 2 thn lepas. Keadaan hormon aku pun tak menentu dan ia menyukarkan aku untuk mendapat baby...Semoga Allah permudahkan segala usaha aku ini untuk mendapatkan zuriat buat suami ku...aku tahu segalanya datang dari Allah...namun sebagai umatNya wajib kita berusaha, berdoa dan bertawakal...Semoga Allah perkenankan usaha murni  serta impian kami ini ammiin....

No comments: