Thursday, January 24, 2013

WASSATIYAH TONGGAK KESATUAN UMMAH

me and hubby

sedang berjalan memasuki kawasan bandar perda permatang pauh

alhamdulillah dah nak sampai

my lover

baru turun dari bas
Assalamualaikum....


Hari ni adalah hari junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW, so aku dan suami pun tak lepaskan peluang untuk sama2 berarak bagi memperigati sirah Nabi Muhammad SAW. Alhamdulillah kami berjalan hampir 4 km lebih. Syukur aku boleh mengahabiskannya tampa rasa penat. Tapi biasa la peluh tu bercerau bak kata suami aku hehehehe...

Aku bangun awal jam 5.00 pagi siapkan anak2 bulus aku tu sebelum aku bersiap diri. Baju2 semua dah ion sejak dari semalam lagi. Tahun ni aku minta kat suami nak turut serta Alhamdulillah suami aku izinkan. Maybe sebab tahun ni aku tak berkerja, tahun lepas aku berarak dengan anak2 kecik aku kat SK Bertam Indah jer la.

Jam 7.00 pagi kami dah terpacak di Kampung Paya Tok Akil iaitu kampung suami ku. Tapi bas yg kami nak naik tu datang dari Sungai Petani,tersesat pula driver bas tu cari jalan nak ke Tasek Gelugor. Apa lagi suami aku dan pak su nya pergi follow la bas tu hingga ke kampung. So jam 8.15 pagi, kami pun naik la bas.

Alhamdulillah masa kami sampai perarakan belum lagi dimulakan, kebetulan aku terjumpa pula dengan rakan sekolah lama Razak namanya. Dia yg dulu tegur aku, aku ni malu nak pandang maklum la semua lelaki, nanti kalau aku pandang lebih2 kata aku ni perasan lawa pula hehehehe...

So di pendekkan citer, kata cik abang kami akan berjalan dalam 3 km lebih, alih2 dah nak masuk 5 km kami berjalan. Alhamdulillah aku mampu lakukannya dengan baik Syukur pada Allah kerana memberi aku dan suami tenaga yg sangat2 baik...Alhamdulillah.

Kami dihidangkan dengan santapan rohani tentang isu2 semasa dan juga hala tuju Islam pada masa kini. Panel2 yg membincangkan juga hebat2 belaka. Selain tu kami juga dihidangkan dengan makanan yg sedap...nasi daging, sori la tak sempat amik gambar maklum la lapar tak sempat nak amik :)

So apa pun aku cuma nak kata kat sini, kita bukan penat berjalan semata2, tapi kita wajib menghayati akan pengorbanan nabi junjungan kita sewaktu baginda menyebarkan agama islam di tanah suci Mekah.

Semoga kita semua menjadi ummah milinium yg berjiwa kental dan sentiasa menghormati diantara satu sama lain, elakkan perpecahan satukan jiwa kita demi ISLAM yang SATU...Insya Allah....

No comments: