Friday, January 11, 2013

MINUMAN BERKHASIAT

cuka epal
Assalamualaikum....

Dah hampir semingg lebih aku tak up date blog, maklum la bzz sungguh..hehehe..bzz melayan anak2 buluss aku tu la...Sejak aku ada kat rumah ni, anak2 buluss aku ni makin manja malah makin mengada-ngada la pula hehehe...nak buat macam mana kan...mama depa ada kat rumah :)

Ok hari ni aku nak citer sikit pasal minuman kesihatan yg aku sedang amalkan kini, dah nak setahun juga la aku amalkan minuman berkhasiat ni. Aku amik cuka epal dan juga madu dicampur dan dibancuh dengan air suam...aku minum di waktu pagi dan sebelum tidur. Memang ada perubahan terutama dari segi minor astma aku ni. Selain itu ini lah ubat batuk aku sekarang ni. Kalau aku batuk jer memang ini la penawarnya dengan izin Allah juga....

Aku juga rasa bertambah sihat dan bertenaga. Alhamdulillah dapat la aku buat kerja2 rumah tampa merungut...kalau tidak menenah telinga kucing aku dengar aku dok bebel hehehehe....

Di sini aku nak share something tentang khasiat cuka epal..:-

- Memecahkan molekul lemak dan secara tidak langsung membantu proses penurunan berat badan.

- Mampu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit atau masalah kesihatan seperti alergi (disebabkan binatang kesayangan, makanan dan persekitaran), jangkitan sinus, selsema, jerawat, kolestrol tinggi, keletihan yang kronik, sakit ulu hati, sakit tekak, dermatitis, artritis(bengkak sendi), gout dan menurunkan tekanan darah tinggi.

- Mengandungi Pectin, sejenis serat yang membantu menurunkan kadar kolesterol jahat dan mengimbang tekanan darah dalam badan.

- Membantu mengekstrak kalsium dari buah-buahan, sayur-sayuran dan daging untuk menguatkan tulang.

- Kaya dgn Potassium yang membantu proses detoksifikasi harian untuk kecantikan kulit, merawat masalah kerapuhan kuku dan gigi, keguguran rambut serta boleh merawat masalah sinus.

- Kaya dgn Beta Carotene yang membantu memperbaharui kerosakan sel-sel tubuh akibat aktiviti radikal bebas, menegangkan dan memudakan kulit.

- Mengandungi Malic Acid yang berfungsi sebagai agen anti-kulat untuk menentang jangkitan kuman, bakteria dan lain-lain hidupan mikroorganisma.

- Mengimbang kadar asid-alkali dalam badan, membantu melarutkan himpunan asid urik di sekeliling tulang rawan seterusnya menghilangkan sakit-sakit dan lenguh-lenguh pada sendi, otot dan badan.


(ihsan dari  http://lovekiwiyumichi.blogspot.com)

cuka epal dan madu
Ini baru sebahagian nya jer... banyak lagi khasiat yg terkandung dalam cuka epal ni sebenarnya. Tapi aku tak amik cuka epal secara bersendirian, maksud aku aku campurkan ia dengan madu. Rasanya bertambah sedap tau korang...aku selalu buat air minuman harian aku. Ia juga bagus untuk perjalanan darah kita.

Ini antara khasiat cuka yg dicampur dengan madu :-

 • Ia dapat membantu kita untuk menjernihkan darah, meleraikan paras kalori dan gula secara efisien agar badan kita sanggup mengelakkan penyakit darah tinggi.

• Melindungi organ hati anda daripada keracunan arak dan merangsang fungsi organ hati.

• Ia dapat mempergiatkan metabolisme organ-organ internal badan kita, menghapuskan elemen toksik (racun) dan sembelit (konstipasi).

• Ia dapat mengelakkan halitosis atau nafas yagn busuk yang disebabkan oleh kumuhan asid gaster (perut) yang berlebihan.

• Ia dapat mengalir keluar deposit lemak dan mengurangkan berat badan yang berlebihan dengan sekaligusnya.


(ihsan dari :-  http://jmekruss.blogspot.com)

So kawan2 apa tunggu lagi jom kita amalkan cara hidup yg sihat dan menyihatkan. Mudahan-mudahan kita terhindar dari penyakit-penyakit yang merbahaya Insya Allah...kata orang mencegah lebih baik dari mengubati kan...
Wassallam..... 

No comments: