Tuesday, April 9, 2013

PENULISAN

gambar sekadar hiasan

Assalamualaikum...

Hari ni aku nak celoteh tentang penulisan. Actually aku memang minat menulis. Dari zaman kanak-kanak lagi aku suka mereka cerita yang bukan-bukan. Hehehehe....aku selalu berada di alam aku sendiri, dah macam ala "lala land"... by the way mungkin itu salah satu tabiat anak tunggal macam aku.

Semalam aku ada type kat profile tentang kebolehan dan kelebihan anggota keluarga sebelah arwah mama ku. Maklum la aku ni kenal famili sebelah mama jer, sebelah ayah uolss jangan tanya la yer memang aku tak tahu lansung.

Boleh dikatakan all my famili members memang terer la bab2 kraftangan ni. Aku pula keras tangan hehehehe...Bermula dengan arwah tok aku...Tok Milah namanya she the good tailor in kampung tau hehehe...arwah ni main jengkal-jengkal jer untuk ukur dalam buat baju ni. Aku ni jangan mimpi la bukan kata jengkal guna pembaris pun tak reti huhuhu...Tapi sayang tak der sorang pun anak arwah yang turun akan kelebihan ini.

Arwah mama pula terer bab2 masak memasak ni, kalau ada kenduri kawin kat kampung tu, lauk2 pengantin dia la buat, yang paling aku suka masak udang bersambal pergh!! memang marvelous uollss!!! Selain tu arwah mama juga terer bab mengait baju guna benang bulu kambing ni. Dulu zaman aku baby selalu la aku jd model mama, hehehehe...macam2 kaler tu mama kaitkan baju untuk aku. Sebelum jatuh sakit mama beli benang banyak sangat kaler hitam, aku tanya kenapa beli bayank sangat ni, she said that she want to make long skirt untuk aku...Tapi nak buat macam mana tak kesampaian. Aku tak pandai pun bab2 kait mengait ni, kait buah kat pokok pun FAIL hahahaha...

And then goes to my uncle Pak Long atau aku lebih senang called him Bapak. Bapak ni terer bab tukang menukang, kalau bab nak make over rumah he will do it, lega tak payah nak upah tukang rumah Indon. Tapi masa aku nak kawin dulu terpaksa la amik juga tukang Indon, maklum lah Bapak tak berapa nak sihat. Bapak banyak kali buat sampan and now dia jadi nelayan pula tau lepas pencen. So tak der la boring dok rumah kan. Kat halaman rumah selalunya orang akan parking kereta tapi rumah kampung aku kita orang parking sampan hehehehe...and lagi satu kebolehan bapak yang aku ingat, dia pandai buat pasu gantung dengan penyepit baju kayu. Memang marvelous kan :)

Pak Teh pula terer masak. Lepas pencen dia amik tender kantin kat salah sebuah kilang di Nibung Tebal. Memang sedap masakan Pak Teh, kira Pak Teh ni macam arwah mama, terer bab masak memasak ni. Satu lagi kebolehan Pak Teh, he loves drawing. Memang nampak real lukisan Pak Teh. Yang bestnya kalau pergi rumah Pak Teh sure dinding rumah dia akan ada lukisan, macam2 kaler pula tu hehehehe....Yang terkini Pak Teh suka VESPA, ala motor vespa tu, Dia juga terer baiki vespa. Pendek kata apa yang Pak Teh buat memang menjadi la.

Mak Cik aku yg kerja nurse tu pun ada kepandaian nya tersendiri, dia pandai jahit sulam and dan dia jual hasil kerja dia tu. Lagi satu dia terer buat kuah rojak dengan maruku. Kalau time raya ber tin-tin maruku dia jual tau. Pendek kata memang terbaik!!...Sekarang ni dia dah pencen, baru seminggu hehehhe...so dia buka kelas sulam kat dewan kampung aku tu. So para surirumah pi la belajaq dengan dia hehehe...hebat kan famili ku.

Mak Yah pula dulu pandai kait baju sejuk guna dua jarum. Memang cantik, aku pun ada dua helai hehehehe..selain tu dia pandai kait topi baby hehehe...Yang terkini dia sekarang pandai buat kotak tisu atau pun tempat letak telur dengan menggunakan manik. Memang cantik, macam2 bentuk dan saiz. Tapi satu jer dia ni, dia tak macam mak cik, dia tak nak menjual, dia buat lepas tu sedekah kat orang. Aku selalu kata minta dia jual. Bukan apa harga manik tu pun mahal tau uolss...harap2 lepas ni Mak Yah dengar la cakap aku ni :)

Pak Su atau aku panggil Acu Jan pula dia ni terer bab2 kraftangan. Dia boleh buat bunga dengan menggunakan straw, selain tu guna riben. Kalau time raya dia akan buat ketupat dengan riben. Ada satu ketika dia buat key chain dengan menggunakan riben. Itu pun sorang lagi, bukan nak guna kepandaian tu untuk make money...alahai Acu Jan ku sayang...

So 6 beradik ada 6 kepandaian. Aku pula tak pandai dalam hal2 macam tu. Semalam bila aku letak status macam tu ramai yg komen kata aku ni pandai menyanyi hahahahaha...iyer ker??? dah macam katak panggil hujan adalah hehehehe...

Tapi ramai yang kata aku pandai menulis...Ermm...Alhamdulillah kalau ianya betul. Aku harap dengan komen kawan2 di FB aku mampu menjadi penulis satu hari nanti In Sha Allah...Harap2 one day my dream will come true AMMIIN....

So kawan2 doakan semoga aku berjaya yer...CAIYOK!!

No comments: