Saturday, April 20, 2013

KASUT

gambar sekadar hiasan
Assalamualaikum...

Hari ni saja jer nak bersantai cerita tentang kasut boleh macam tu hehehehehe...Bukan apa aku terbekenan la pula dengan kasut kaler pink ni...lawa tu...yg paling aku suka kat bahagian belakang tu..dah macam taman bunga la pula hehehe...berkepuk-kepuk bunga rosnya hehehehe....

Actually aku ni tak suka pun pakai kasut bertumit tinggi lagu ni, bukan apa kaki mudah sakit dan berasa lenguh. Lagipun dah tua2 ni mula la sakit pinggang semua hehehehehe....tua la sangat Uoollsss!!! :P

Seingat aku la kan, aku pakai kasut bertumit tinggi ni masa aku jadi pengantin dulu la dan itu la kali pertama dan kali terakhir aku pakai kasut tinggi hehehehe...Arwah mama yg belikan, satu kaler putih, yg tu mama kata pakai dengan gaun hehehe...wah siap ada gaun pengantin lagi, satu lagi kaler biru, itu pula pakai waktu majlis bertandang ke rumah mertua hehehe...maklum la tema biru tu hehehehe, lagi satu kaler hitam siap ada manik2 koran lagi hehehe...itu boleh guna di mana2 hehehehe...tp yg pastinya semua tu mama beli masa cheap sale jualan murah dan kebetulan kedai kasut tu dah nak tutup kira macam clerance stock gitu...semuanya dapat 50% discount hehehehe...jimat mak!!! :P

Lagi pun kalau ikutkan kesihatan pakai kasut tinggi ni tak elok kan...ada banyak kemudaratannya. Antara keburukkannya ialah :-

Penggunaan kasut tumit tinggi memberi impak negatif kepada kaki dan belakang. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Persatuan Ortopedik Kaki Amerika Syarikat, seorang wanita yang menggunakan kasut tumit tinggi sekurang-kurangnya 3cm akan meningkatkan tekanan pada lutut sehingga 26%. Malahan, boleh mengakibatkan rasa sakit pada kuku, bengkak jari kaki dan juga menyebabkan kesakitan pada punggung.

 Selain itu, risiko kasut tumit tinggi juga adalah:


  • Punca rambut gugur
  • Kasu tumit berukuran 12.7cm boleh menjejaskan organ dalaman dan kesuburan wanita
  • Sebabkan leher, lutut, sendi, tulang belakang, bahu menjadi sakit.

gambar sekadar hiasan

Ok la ini lah kasut yang menjadi pujaan hati ku hehehehe...aku suka sungguh dengan kasut jenis macam ni, lebih selesa dan comel hehehehe...tapi kalernya mesti la hitam, kalau boleh kena ada bunga sekuntum atau riben pun jadilah hehehehe...sah2!! memang kalah kanak2 ribena hehehehe....

Aku suka kasut macam ni sebab salah satunya sangat selesa dan memudahkan pergerakkan aku ni. Maklum la aku ni jalan dah la terkedek-kedek hehehe..kalau pakai kasut tinggi dah macam itik pulang petang pula jadinya hehehehe...

So conclusionnya ini lah aku, simple mimple tapi kemas hehehe...kekemasan tu penting yer...and yang paling utama tak der unsur2 tabaruj ok...In Sha Allah...:)

No comments: