Tuesday, April 16, 2013

BENGKAK TONSIL

ubat-ubat ku
Assalamualaikum...

Hari ni masuk hari ketiga aku di serang tonsil. Subhanallah azabnya memang tak boleh nak cakap, sakit sungguh...nak telan air liur pun menitis air mata.

Kalau ikutkan aku dah rasa tak sedap badan pada petang hari Sabtu lagi, tapi aku ingat mungkin aku nak demam biasa jer. Lagipun waktu tu tekak aku tak berapa sakit sangat. Tapi bila malamnya aku dah rasa seram sejuk satu badan. Aku just telan panadol, ingat esok pagi ok la kut. Tapi tidak sebaliknya makin panas badan ni.

Tapi tu la kan aku ni jenis manusia yg tak "bela penyakit" bak kata orang utara, tak der bagi muka la kat penyakit aku ni. Dalam sakit2 ni aku boleh lagi basuh baju suami, mop lantai dan bagi anak2 buluss aku makan. So suami aku pun macam tak percaya la yang aku ni sakit tonsil. Kebetulan pula hari Ahad lepas dia ajak aku balik kampung aku. Apalagi hilang sakit tu sekejap...hehehe bukan la hilang tapi lupa la sekejap kesakitan yang ditanggung. Siapa tak seronok balik rumah kampung sendiri kan.

Petang Ahad tu macam biasa la suami ku memang sibuk dengan Pilihanraya yang akan datang ni, so dia keluar awal, aku pula dok rumah macam biasa la. Bila samapi jer malam aku dah mula menggeletar satu badan, nampaknya demam aku agak tinggi ni. meraung aku sorang2 kat rumah,macam2 aku merepek. Lepas telan panadol aku selimut dan terus tidur.

Esoknya hari Isnin kebetulan suami aku kena outstation ke Langkawi, alahai nak kena tinggal la aku ni huhuhu...tapi dia minta pergi lambat sebab nak bawa aku ke klinik dulu. So lepas aku buat kerja2 rumah dan bagi anak2 buluss makan kami pun ke Klnik 1 Malaysia. Aku hanya di beri panadol,ubat kahak dan juga ubat kumur, MA kat situ kata kalau boleh minta aku ke farmasi yang berdekatan untuk amik ubat antibiotik.

Mujur la farmasi kat rumah aku ni kenal dengan aku dan suami, so dia mahu menjual ubat antibiotik tersebut, bukan apa antibiotik ni ubat terkawal, takut salah guna pula kan. Sekali la di beri aku ubat surut bengkak dan sakit keronkong. Tapi sampai ke hari ini, kesakitan tu masih ada dan bengkak tu still membengkak.

So aku tengok la beberapa petua yg pernah aku buat dan kawan2 aku bagi. Salah satunya amik limau kasturi dan campurkan dengan madu. Waktu2 macam ni la madu pula habis dan limau pula tak der dalam stok simpanan.

Tadi aku keluar la kejap ke kedai berdekatan untuk beli limau dan madu, boleh pula tak jual dan limau pula habis. Cubaan betul ni. Tak per la esok aku akan ke sekolah, boleh la aku singgah kat Farmasi Han's di Kepala Batas.

Bila sakit2 macam ni mula la teringat kat arwah mama, dia akan masak bubur untuk aku. Semua kerja rumah dia akan buat, aku pula berehat jer. Dari aku kecik sampai la dah kawin mama sentiasa jaga aku. Bila mama dah tak ada dan kebetulan pula aku selalu jatuh sakit waktu suami outstation lagi la buat hati kecik aku ni bertambah sayu.

Aku tahu sakit ni penghapus dosa2 kecil. Sakit ini juga Kaffarah buat ku. Aku harap ini sebagai satu peringatan untuk aku jaga percakapan ku di masa akan datang. Kerana mulut badan binasa. Memang semenjak dua menjak ni aku berhati-hati dalam berkata-kata, tapi mungkin ada yg terlepas pandang. Biasa la kan aku ni manusia yg jahil sering melakukan kesilapan.

Moga Allah ampunkan dosa2 ku ini...Namun di sudut hati kecil ku, aku bersykur dalam sakit2 macam ni segala tanggungjawab dan amanah yg diberikan untuk ku dapat aku laksanakan walaupun belum tentu kesempurnaanya...

Subhanallah.....

1 comment:

Anonymous said...

As salam sis, sudi2 lah hubungi saya 010-9333205, insya'allah saya akan bantu untuk mengatasi tonsil tersebut..