Saturday, February 11, 2012

MATA KU KENYIT LA PULA

gambar sekadar hiasan
Assalamualaikum...

Hari ni dan semalam memang hari penat aku. So hari ni mata kiri aku mula kenyit tak henti2 dari petang tadi sampai la sekarang. Memang aku rasa rimas, tapi nak buat macam mana kan dah nak kenyit.

So tadi aku cuba la cari info dalam Google...kenapa mata kita berkenyit dan sebab2nya. So dapat lah aku jawapannya...tapi ini bukan jawapan kuno dolu kala yer...Tapi ini jawapan secara saintifik tau.

Terdapat beberapa info yang menarik . Nama saintifik utk penyakit nih adalah "myokymia". Mengikut kata-kata pakar masalah ini adalah akibat pergerakan otot di bahagian kelopak mata atas dan kadang-kadang di bahagian kelopak mata bawah bawah . Ia amat berkait rapat dengan stress , fatigue, kurang tidur dan overdose minum kopi. Ada pulak orang kata , symptom nih sebab kurang vitamin .

So itu lah jawapan saintifiknya. Maka kini aku ketahui la kenapa setiap hari Sabtu atau Jumaat mata aku mesti kenyit. Sebab utamanya aku memang penat sangat2...stress tu ada la juga...stress dengan kerja la tu..Tidur pun memang kurang..so itu lah sebab utamanya kenapa mata aku kenyit. Kalau bab minum kopi tu rasa nya tak der la pula. Sebab kat rumah ni kopi pun dah habis hehehehe...

So apa pun...aku mesti kena banyak berehat la lepas ni...:-)

No comments: