Thursday, February 2, 2012

JOM BERDOA

gambar sekadar hiasan

Assalamualaikum...

Hari ni aku nak share something dalam blog..aku dapat doa ni dari wall FB ku...jom kita amalkan semoga kita tenang dalam melayari bahtera rumahtangga kita...Bukan apa kadangkala bahtera tu dilanda ribut dan badai, kadangkala bahtera tu tenang di air...dan ada juga ketika kemudi2 kecil yg datang menggangu...itu semua asam garam sesebuah rumahtangga...Maka tak salah kalau kita amalkan demi kebahagian hidup berasama insya Allah...


Doa Apabila Berhadapan dengan Perkara Rumit dalam Rumah Tangga


رَبِّ احْكُمْ بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ

Maksudnya: “Wahai Tuhanku, hukumlah (antara kami dan mereka) dengan yang benar dan Tuhan kami yang Memberi Rahmat-Nya yang dipohonkan pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu sifatkan itu.” (Surah al-Anbiya’ 21:112)

Amalan
Daripada Qatadah, beliau berkata bahawa Nabi Muhammad SAAW diajar oleh Allah s.w.t. agar berdoa dengan doa ini. Maksud doa ini ialah Baginda sentiasa berada pada pihak yang benar, sedangkan musuhnya sentiasa berada pada pihak yang salah. Maka Baginda diriwayatkan akan sentiasa membaca doa ini ketika bertemu musuh. (Tafsir Ibn Hatim)

Selain membaca doa ini ketika berhadapan dengan musuh, para suami dan isteri juga boleh mengamalkan doa ini ketika berhadapan dengan masalah atau kerumitan dalam rumah tangga seperti kehadiran orang ketiga yang cuba mengganggu gugat keharmonian rumah tangga. Berdoalah agar Allah s.w.t. mengikat hati-hati setiap pasangan agar sentiasa saling mencintai dan menyayangi.

No comments: