Sunday, February 5, 2012

KUNYIT

kunyit hidup
Assalamualaikum...

Tadi tengah hari kami berdua lunch kat Gerai Gulai Kawah kawasan Sungai Dua Butterworth. Kat situ makanan memang semua sedap2. Dah la tu banyak betul pilihannya. Kalau cakap bab lauk pauk memang syurga betul la...Kalau tak salah juga Gerai Gulai Kawah ni pernah masuk dalam rancangan apa tah kat ASTRO. Ulam2an pula punya la banyak tak terpilih nak makan tau :-)

So salah satu menu ulam yg suami aku amikkan adalah kunyit hidup ni la. Dia amik dua ketul satu untuk dia dan satu lagi untuk aku. Katanya makan nanti awet muda hehehe...so aku pun mula la makan...rasa macam buah pelam la pula hehehe....So malam ni bila sendawa rasa macam makan buah pelam...memang bagus betul la khasiatnya...tolak angin tu :-)

Jom kita tengok beberapa khasiat dari KUNYIT HIDUP ni yer kawan2 :-)

Khasiat Kunyit

Isi kunyit dapat menyembuhkan penyakit sengugut. Makan kunyit mentah sebagai ulam ketika makan nasi. Anda akan rasai kemujarabannya.

Melancarkan Perjalanan Darah

1. Kunyit juga mencegah kulit daripada cepat berkedut. Parut sedikit kunyit dan perah airnya. Amalkan meminumnya.

2. Parut dua ketul isi kunyit dan seketul lempoyang. Kemudian bubuhkan setengah cawan air hingga sebati. Tapis dan campurkan dengan satu sudu besar air limau nipis dan madu. Minum selama tiga hari berturut-turut. Selain menyihatkan bahagian dalam tubuh, ia juga mencantikkan kulit.

Memanaskan Badan

Tumbuk beberapa ketul kunyit hingga hancur. Campurkan dengan sedikit air dan tapiskan. Minum airnya tiga kali seminggu.

Daun Kunyit

Sekiranya anda diserang pening atau sakit kepala, ramas beberapa helai daun kunyit bersama sedikit air. Selepas itu sapulah di kepala hingga rata .. insyaallah akan reda.


Khasiat Kunyit

Beberapa kajian yang telah dibuat menunjukkan kunyit boleh membantu proses penghadaman dan mengurangkan 'gas' atau angin dalam perut.

Kunyit yang disapukan dengan minyak jika disapu pada tubuh akan membantu menghaluskan kulit.

Kunyit juga boleh digunakan sebagai tonik bila dicampurkan dengan manisan dan minyak bijan. Juga boleh membantu masaalah datang haid bulanan dan juga membantu meningkatkan pengeluaran sel darah merah dan elok digunakan dalam keadaan anemia atau kekurangan darah merah.

Kunyit yang dicampurkan air boleh digunakan untuk merawat gatal gatal, kudis, sakit sakit lutut, sendi dan ruam.

Kunyit amat sesuai ditanam disekeliling rumah dan jika rajin boleh digunakan sebagai sumber pendapatan sampingan.

Di Malaysia, kunyit yang digunakan banyak diimport dari negara luar. Pengeluar terbesar kunyit di dunia adalah China, India dan Indonesia.

Sebagai peringatan jangan guna kunyit serbuk, kerana ini mungkin telah dicampur dengan pewarna kuning yang diberi nama TETRAZINE yang boleh menyebabkan alahan.

Gunakan kunyit hidup. Gunakan 1 inci atau 3cm kunyit dalam segelas air masak. Boleh diamalkan untuk menjaga kesihatan kita.

So jom kawan2 kita menjaga kesihatan kita sambil mengekalkan kecantikkan kita hehehe....

1 comment:

Huzaina Hashim said...

amboi...Ct dh jd mcm pakar kecantikanlah plak...thanks for sharing..:-)