Wednesday, March 28, 2012

SELAMAT JALAN KECHIK KU

kechik dalam kenangan
Assalamualaikum...

Tanggal 22 Mac yg lepas, aku kehilangan seekor kucing yg kami berdua kasihi. Kechik nama di beri. Kucing ni baka dari kampung suami ku. Kechik ni memang kucing kesayangan suami ku. Dari kecik lagi suami ku menjaga Kechik hingga la sekarang.

Menurut suami ku, Kechik dilahirkan pada tahun 2003, masa tu aku dan suami baru jer berkenalan. Kini usia perkahwinan kami pun dah masuk 6 thn. So kira Kechik ni memang veteran betul la.

Kali ni Kechik betul2 jatuh sakit, kalau tidak Kechik selalu demam biasa2 jer. Kali ni memang sangat teruk. Tiba2 mulut nya bengkak dan bernanah. Dan yg sedih bila pecah bau busuk sangat2. Sian kat Kechik. Tapi aku tak pernah lupa untuk lap Kechik, belai dia memang kalau ikutkan bau busuk sangat kat dia.

Aku ni pelik sikit, dulu aku memang tak boleh dengan muntah ker atau benda2 kotor. Tapi lepas aku jaga mama yg sakit dulu, sekarang aku dah boleh terima semua tu dengan rasa tenang. Alhamdulillah satu peningkatan yg baik buat diri ku.

So pada pagi Kechik sebelum meninggal, aku duduk di sebelah Kechik aku belai dia, aku kata "Kechik terima kasih sebab sudi jaga abang Im masa kak Ct dok KL dulu, Kechik nanti jumpa Tok Mama kat syurga tau...kak Ct ngan abang Im sayang sangat kat Kechik"...sambil aku belai kepala dia...dalam tenat dan lemah Kechik buka mata pandang aku sambil bunyi "meoww...." lemah sangat2 bunyinya...

So masa aku kat sekolah lebih kurang jam 12.00 tengah hari suami call kata Kechik dah mati jam 10.00 masa suami balik amik barang kat rumah dan jasad Kechik di semadikan di kampung suami ku...di Tasek Gelugor.

Walaupun Kechik hanya la seekor kucing tapi bagi ku Kechik adalah a part of my famili and my life..."Rest In Peace Kechik ku ...."

No comments: