Thursday, September 8, 2011

KACANG PELIK

kacang apa tah namanya memang pelik kan

ini la rupa isi dalamnya
Aloha,

Salam hari Khamis...hari ni suami ku tak kerja, servis bertukar tangan suami ku pula kena selesema hehehe...so pagi2 lagi kami dah ke kedai biasa kena nasi lemak dengan kopi 'o' kaw punya. Kenyang beb...Alhamdulillah....

So lepas makan2 kat kedai nasi lemak tu, kami pun ke pasar. Bukan stok ikan kucing aku dah kehabisan la pula...nanti tak pasal2 aku pula kena saman sebab biarkan kucing aku kelaparan huhuhuhu....

Lepas beli ikan, kami singgah beli ayam lepas tu udang ... Kemudian singgah bahagian sayur. Tengah suami ku dok pilih sayur dia ternampak satu benda pelik. Lalu di tanya kepada aunty yg dok menjual tu, benda apa tu? Kata aunty tu ini sejenis kacang. Memang pelik rupanya ngeri pula tu. Macam tanduk kerbau pun ada, macam sepit ketam pun ada juga. Lalu aku pun bertanya la nama apa kacang tu? Aunty tu kata dia pun tak tau nama apa, tapi katanya lagi kacang ni ada musimnya, rasanya sangat sedap. Macam kacang tanah katanya, lepas tu kacang ni ada kat Negara China saja maaa.....:-)

Mula2 suami ku tak nak beli, katanya gerun la hehehehe...tapi aunty tadi beria2 minta kami rasa...rebus saja maaa.....sedap oooo....:-)

So kami pun amik la 500gram. Cukup la untuk nak rasa jer...Aunty tu punya la excited sambil dok menimbang dia dok bagi tahu resepi nak merebus...letak garam, rebus kena lama sebab kulitnya keras.

So bila balik suami ku pun terus ke dapur...di rebusnya kacang ni...hampir sejam juga la. Tapi memang betul hakikatnya kita kena banyak bersabar bila nak makan kacang ni. Kena ketuk guna alu lesung la baru terbuka kulitnya...Isi nya memang marvelous sedap tu...rasa macam buah berangan...sedap...

So jangan la kita pandang pada rupa yg tak elok terus kita kata tak sedap...tapi pandang la darimata hati...sure kita akan tahu erti sedap tu yg sebenarnya hehehe..bermadah la pula ...:-)

So, aku dan suami menamakan kacang ini sebagai "KACANG TANDUK KERBAU" hehehe...suka hati aku la kan...:-)

2 comments:

Azueriena Norash said...

memang pelik ler ct kacANG nie,kak azue pun x pernah jumper...agak2 baper hengget tu setengah kilo?

Siti Azlina Abdul Aziz said...

kami beli 500 gram pun RM 8.00...kata aunty tu memang mahal sikit...sebab dari china maaa...:-)