Tuesday, April 26, 2011

7 PERKARA MEMBUATKAN ANDA BERMOTIVASI WAKTU PAGI

Assalamualaikum,

Hari ni kita nak bincang tentang 7 perkara yang membuatkan anda bermotivasi di waktu pagi. Bukan apa biasa la kan, kalau kita ni nak bangun pagi2 memang liat betul kan. Lagi satu mood kita waktu pagi memang macam singa kadang2 la hehehe...So jom kita tengok beberapa perkara yg boleh membuatkan anda termasuk saya bermotivasi di waktu pagi hari :-)

1. Bersyukur

Bersyukurlah sebab anda masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, anda juga masih ada kesempatan untuk melakukan yg terbaik hari ini, lebih baik dari yg kelmarin.

2. Tekad Bermotivasi

Pasang niat dalam hati yg anda mahu bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel2 motivasi pendek dan baca dalam seminit dua. Di waktu awal pagi, jangan buka e-mail, baca suratkhabar, baca gosip2 mahupun join sesi mengumpat bersama kawan2. Sebab, ia menerbitkan energi negatif lalu menghalang anda dari bermotivasi sepanjang hari.

3. Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi

Ikuti sesi2 motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr. Izzy di Hot FM. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi2 motivasi pendek ini. Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak dijaga ia mudah turun. Kesannya, anda menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas.

4. Dalam Apa Jua Yang Anda Buat, Mulakan Dengan Bismillah

Bila anda mula punch card nakmasuk kerja, baca bismillah, moga anda dijauhkan dari bisikan syaitan yg membuat anda lalai, mengantuk macam tak cukup "cas bateri" saja. Andai kata anda seorang pelajar, bermula dari nak masuk kelas, duduk di kerusi anda dan mula nak buka buku, mulakan semuanya dengan bismillah. Moga apa jua yg anda lakukan mendapat keberkatan.

5. Set Target Kemajuan Diri

Ini juga kurang dititikberatkan. Bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau ke tempat kerja, kita tak tahu apa yg kita nak capai hari tu. Betul tak? Mulai hari ini, ubah sikap anda. set target apa yg anda mahu capai, lagi bagus bila kita set kan untuk setiap hari. Andai anda seorang pelajar, set target berapa bab yg nak anda ulangkaji, berapa buah buku yg anda nak baca dalam minggu ini, berapa soalan yg nak ditanya kepada lecturer atau guru anda nanti. Andai anda seorang usahawan, set target berapa jualan yg anda nak capai hari ini dan berapa keuntungan yg anda nak dapat dari bisnes anda. Set juga apa yg nak anda pelajari dalam bidang bisnes anda. Andai anda seorang pekerja, set berapa tugas yg nak anda siapkan dan set limit masa anda menyiapkan segalanya. Jika anda seorang suri rumah seperti saya, set juga masa untuk anda mengemas rumah, memasak, dan membasuh, serta masa untuk anda rehatkan diri :-). Kecekapan seorang pekerja di nilai dari kepantasan, ketepatan dan kekemasan.

6. Lihat Warna Cerah

Warna boleh mempengaruhi mood. Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea. Setiap hari lihat warna2 cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Cara ini aku dah test sendiri, nampak nya berkesan :-). Dekatkan diri dengan benda2 berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood anda menjadi positif.

7. Penuhkan Hati Dengan Kemaafan.

Lepaskan segala yg dulu2. Maafkan orang di waktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang. Andai emosi2 negatif ini bersarang di hati, (walaupun sedikit) ia akan mengahalang motivasi. Lebih teruk anda menjadi orang yg berfikiran negatif. Anda hanya akan nampak kesalahan dan kesilapan orang dalam setiap sudut pandang. Anda mesti berubah untuk kemajuan diri. Berani Berubah Untuk Kecemerlangan Hidup.

So ini la ketujuh2 perkara yg dapat membantu kita berfikiran positif dan bermotivasi di waktu pagi. Cuba la amalkan yer, mudah2 an berkesan :-).

2 comments:

SayangSal said...

tips yang sangat berguna,,,,,rajin sungguh sahabatku nie,,,,,:)

Siti Azlina Abdul Aziz said...

rajin ker??? well ini la kerja aku selain dari mengemas,memasak, membasuh dan melayan suami hehehe...:-)