Friday, April 29, 2011

MENU DARI DAPUR KU

Assalamualaikum,
Hari ni baru la aku ada mood nak up date blog. Bukannya sebab aku malas tapi letih aku melayan broad band yg lembap tahap cipan ni...Tapi nak buat macam mana kan...dan boring kat rumah so ku layan kan juga broad band ku tu walaupun lembap bak kura2 lagak nya :-)

Ok entry kali ni aku nak bawa korang singgah ke dapur ku...hehehe..macam la hebat sangat masakan aku ni, tapi ini la yg mampu aku lakukan setakat ni, may be next time aku buat menu yg lebih canggih dari sekarang ni :-). Aku ni kalau bab masak memasak ni masih di tahap sekolah tadika lagi la...Bukan aku tak pandai lansung tapi kira suam2 kuku jer la hehehe...

Dulu kalau aku nak makan apa2 sure arwah bonda yg akan masakkan, walaupun aku dah bersuami waktu tu. So sekarang pandai ke tak aku tetap kena buat juga. Kalau aku tak buat siapa lagi yg nak buat kan untuk aku kan hehehe...kadang tu malu la juga sebab suami ku ni pandai bab2 masak memasak ni...Kalau korang nak tahu aku banyak belajar memasak dari mr.hubby. Terima kasih yer sayang sebab sudi mengajar isteri mu ini ... wah ayat pancing gitu .. :-).

So, jom kita tengok apa yg aku masak sepanjang minggu ni...hehehe...:-)

kari udang&buncis,telur dadar,ulam timun cicah budu
Menu ni aku masak Jumaat lepas, kalau tak salah 22hb April lepas. Kami berdua teringin benar nak makan budu...tapi di sebab kan lapar tak sempat la nak buat ikan bakar apa semua. So yg ni jer la yang sempat aku masakkan. Menu nya udang masak kari dengan kacang buncis, telur dadar, ulam timun cicah budu. Jadi ore kelate la demo hari tuh...:-)

sup daging,buncis goreng dgn telur, ikan masin
Ini pula menu hari Isnin 25 April lepas. Aku masak sup daging, lepas tu goreng kacang buncis dengan telur dan dah lama aku tak makan ikan kering belah ni. So dah teringin tahap cipan kan, so goreng la juga, walaupun hidung ku tgh gatal bangat ni hehehehe...resdung la tu beb...:-). Suami aku memang suka makan masakan bersup ni.

bubur jagung
Menu untuk hari Selasa pula, kami tak makan nasi sebab suami nak ajak keluar makan malam nanti. So aku buat bubur jagung jer la. Mulanya nak letak susu ideal, tapi cari punya cari tak der la pula...nampak nya letak santan la. Tapi tak boleh banyak2 santan nya, kolestrol tu...tapi memang sedap. Masalah nya bubur ni tak habis pun kami makan petang tu. Jadi seperti biasa di masukkan ke dalam peti sejuk, esok nya bila di keluarkan dah jadi ais krim jagung, apa lagi berebut2 la kami berdua makan sedap tu...thumbs up :-).

tom yam campur
ayam goreng kunyit
Menu hari Rabu ala thai la pula, yg tak der nya cuma telur bungkus hehehe sebab tak tahu nak buat bungkusan nya :-)... jujur ni, aku tak malu mengaku kelemahan ku...wah berani bercakap benar lagi. So menu aku tom yam campur, yg banyak nya sayur dalam tom yam aku ni. daging plus ayam...memang sedap hehehe..sebab dah lama tak makan tom yam tu yg kata sedap tu. Lepas tu ayam goreng kunyit ni aku ikut resepi suami ku, tapi tu la, tak jadi sangat macam suami ku masak...huhuhu...nanti kena belajar lagi ni cayok ct !!

spagheti cendawan
Menu hari Khamis ala western la pula, aku masak spagheti la...bukan apa semalam dah makan nasi kan. So petang ni makan spagheti pula. Menu yg korang semua tengok ni aku masak waktu petang, kira waktu dinner kami la. Kami berdua amik dinner jam 6.00 petang. Paling lewat pun 6.30 petang. Bukan apa malas nak makan malam ni, perut cepat sebu la pula...susah nak tidur nanti...lagi pun demi kesihatan juga kan hehehe..kena la kita beringat sebelum sakit yer tak kawan2...:-)

sambal udang,terung goreng tempura,daging goreng brokoli black pepper
Ok ini la menu aku tengah hari ni...Jumaat 29 Mei 2011. Menu ni makan tengah hari yer, sebab mr.hubby ku balik lunch kat rumah. Boleh dikatakan semua menu2 ku simple2 belaka. Maklum la kami ni berdua jer kat rumah. Kalau masak banyak nanti tak habis la pula..dah jadi membazir pula kan...:-)

cucur sardin di cicah dengan sos cili
Ini menu tambahan. Kalai tak salah aku buat cucur sardin ni hari Khamis minggu lepas. Aku amik dari salah satu resepi di blog juga hehehe...sharing is caring right my friend...sedap juga. Nanti boleh la aku buat lagi hehehe...

So setakat ini sajalah menu yg dapat aku kongsikan bersama rakan2. Insya Allah nantikan entry aku yg seterusnya..semua nya tentang diri aku dan tentang kebaikan kita bersama...jumpa lagi Wassalam...:-)

3 comments:

Kak Aini said...

sedapnya....

Siti Azlina Abdul Aziz said...

hehehe...yer ke sedap...macam tak percaya jer tau minggu ni ct rajin masak hehehe..kalau tak ada jer hari yg ct skip, malas la tu :-)

SayangSal said...

wah....lama de tak ke udara,,,sekali tgk..byknya makanan.....bubur jagung memang warna putih yer?....awat telur dadar hang hitam.?...he he he..anayway...tahniah-tahniah..sahabatku dah pandai memasak la nie....u oollls memang suka buncis yer.....mesti ada buncis kan?...ha ha ha..makan la sayur utk kesihatan.....:) caiyokkkk ct