Saturday, April 2, 2011

PETUA KECANTIKAN ISLAM

Assalamualaikum,

Pagi tadi waktu aku di kelas tusyen, aku tulis sesuatu dalam diari muslimah ku. Tiba2 aku rasa macam nak baca pula isi kandungan nya. Maklum la dalam diari muslimah selalu nya ada macam2 panduan dan tips2 untuk kesejahteraan hidup. Aku pun belek dan terus membelek...Tiba2 datang pula idea, "kenapa aku tak kongsi saja semua tips dan panduan tatacara muslimah ini dengan rakan2 di blog ku"...So hari ni, saat ini aku telah pun mengambil keputusan untuk berkongsi apa saja yang aku baca dalam diari muslimah dengan rakan2 ku sekalia...Harap tak bosan la yer :-)


1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wuduk. Jangan lansung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambil la sejadah, solat, berzikir dan berdoa.


2. Untuk menghilangkan stress, perbanyakkan pergerakkan. Perbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan zikir dan doa.



3. Untuk pelembap, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibirtapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci' , "Allahuma Kama Hassanata Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana Engkau telah meperindah kejadianku, maka perindah pula akhlakku). (HR Ahmad).


 4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak menyakiti hati orang lain, tidak menyombong diri atau takabur.


5. Agar tubuh lansing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu dua kali, Isnin dan Khamis. jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud a.s selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan dan air putih.




 6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. dengan demikian kita akan banyak di kenal dan disayangi.



So itu la dia antara tips2 nya...insya Allah kita pasti akan berkongsi lagi dengan banyak lagi ramuan dan juga therapy minda...renung2kan ...:-)

3 comments:

siti norlaili yusof said...

thanks 4 sharing..dan petua tu semua antara keindahan islam kan.. banyak kebaikan yang kita dapat di samping menunaikan tanggungjawab kita.. insyaallah... :)

Anna Syazana said...

wahhh....petua yang bagus..thank 4 sharing...like it... <3

SayangSal said...

wah..hebatnya.,,,,bagus-bagus,,,,info yg st bagus...dipraktik kan..