Friday, April 15, 2011

BUAH TIN KAYA KHASIAT, SERIBU MANFAAT

buah tin
Assalamualaikum,

Hari ni aku nak berkongsi sesuatu berita yang sangat baik untuk semua para bloger. Tadi petang sedang aku membaca malajah kesukaan ku iaitu Malajah Rapi (tapi ini bacaan ulangan sebenarnya hehehe...) Keluaran 1 November 2009 Bil. 127. Aku terasa nak jer berkongsi tentang betapa besar nya khasiat buah tin dalam kehidupan kita sehari-harian. Sebenarnya buah tin selalu kita dapat bila ada orang atau saudara mara kita yang baru pulang dari menunaikan haji atau umrah. Aku ni selalu juga la dapat, tapi aku mesti suka makan buah kurma, kismis atau kacang cerdik hehehe....tapi kalau buah tin aku tak nak makan maklum la keras sikit kan...So sekarang ni aku dah tahu akan kelebihan nya sure aku akan makan banyak2 buah tin hehehe...Jom kawan2 kita tengok apa khasiat nya buah tin kepada kita umat manusia ok...:-)

Sabda Nabi Muhammad SAW: Sekiranya aku katakan, Sesungguhnya buah yang turun dari Syurga maka aku katakan, inilah buahnya (Tiin), sesungguhnya buah syurga tiada keraguannya. (Hadis Riwayat Abu Darba;Suyuti).

Di antara tumbuhan yg terdapat dalam Al-Quran ialah madu, tin dan zaitun, kurma serta 'habbah as-sauda'. Nama buah tin juga tercantum di dalam al-Quran di samping buah zaitun. Ia juga dikenali dengan nama Ara atau'Figs', ia bukan berasal dari Malaysia tetapi dari negara Arab.

Rasanya yg manis, berwarna kehijauan (buah tin muda) dan apabila matang warna kulit berubah menjadi ungu kehitaman. Buah tin yg muda sering dijadikan sebagai sayur dalam masakan daging dan buah tin tua dan matang sangat lazat sebagai pencuci mulut, dijadikan jus, manisan kering dan lain2.

buah tin yg di keringkan
Banyaknya Khasiat

Beberapa kajian dan penelitian yg dilakukan tentang buah tin akan khasiat dan keistimewaan nya. Antaranya ialah:-
  • Kajian dari California Fig Nutritional Information - buah tin mengandungi serat yg tinggi. Di mana, setiap 100gm buah tin kering mengandungi 12.2g serat berbanding dengan buah epal (2.0g).
  • Kajian yg disiarkan di Qatar - buah tin ini kaya dengan kalsium dan potasium yg mengandungi zat benzaldehyde amat baik untuk melawan sel2 kanser.
  • Website Cancer Foundation - kajian dari Institute of Physical and Chemical Research di Tokyo menunjukkan  benzaldehyde terbukti sgt berkesan dalam melawan kanser.
  • Jabatan Pertanian Amerika Syarikat - buah tin mengandungi vitamin A, C, Kalsium, Magnesium hingga Potasium. Ia juga baik untuk mengawal nafsu makan dan menurunkan berat badan.
  • Pakar kesihatan - dengan mengambil buah tin secara teratur, ia membantu membersihkan racun di dalam tubuh.
  • Kajian dari Universiti Rutgers, New Jersey - ia membuktikan buah tin mengandungi antioksidan, Omega-3, Omega-6 yg mencegah penyakit jantung, rendah lemak, rendah kalori dan bebas kolestrol - sesuai untuk mereka yg mengidap penyakit diabetes.
  • Prof. J.A Vinson dari Universiti Scranton, Amerika Syarikat - setiap 100gm buah tin mengandungi vitamin A (9.76IU), vitamin C (0.68mg), kalsium(133.0g) dan zat besi(3.07mg). Vitamin dan mineral ini sangat diperlukan oleh tubuh untuk menjaga dan memelihara kesihatan dalam tubuh kita.
  • Pengarah Institut Pencegahan Penyakit, George Washington University Medical Centre (Dr. Oliver Alabaster) - mengatakan jika seseorang itu mengambil buah tin, beerti ia telah mengambil makanan yg menjamin kesihatannya dalam jangka masa yg panjang.
  • Lembaga Penasihat Buah Tin (California Fig Advisory Board) - ia mengatakan bahawa buah tin sbg 'Nature's most nearly perfect fruit' iaitu buah yg hampir mencapai kesempurnaan secara keseluruhan.
  • Menurut Imam Ibnu Al Jawziyyah - buah tin dapat mengurangkan penyakit sesak nafas, membersihkan hati dan limpa serta langkah pencegahan untuk melawan racun dalam tubuh kita.
buah tin muda dan juga yg masak
Ingat ...

Jika buah tin dimakan dalam bentuk yg kering TETAPI tidak terlalu banyak, boleh membantu dalam :-
  • mengelak daripada bahan2 keracunan
  • melicinkan tekak dan dada
  • mencuci hati dan jantung
  • membersihkan lendir2 yg terdapat di dalam usus.
Ada Lagi... 

Selain itu, buah tin juga dikatakan dapat menyembuhkan beberapa jenis penyakit seperti :-

  • penyakit buasir
  • sakit2 dan bengkak badan
  • batuk yg berpanjangan
  • melawaskan kencing
Berita Baik !

Rasa manis buah tin itu mengandungi zat2 yg penting dalam tubuh kita. Serat, kallium dan magnesium di dalam buah tin dapat mengurangkan serangan angin dan mengawal tekanan darah tinggi. Buah tin jugalah dijadikan pencegah untuk penyakit darah tinggi.

Bagi penyakit kencing manis pula, serat yg terdapat di dalam buah tin dapat memperlahankan proses penyerapan glukosa di usus kecil. Gabungan serat yg tinggi dan karbohidrat mampu mengawal kadar gula darah seseorang.

Riwayat dari Abu Zar r.a :-

Nabi SAW bersabda: ' Kalau aku perkatakan tentang buah yg diturunkan dari Syurga, nescaya aku katakan ini lah dia. Kerana buah2an syurga tidak berbiji. Oleh itu, makan lah buah ini. Sesungguh nya dia menhentikan penyakit buasir serta bermanfaat untuk sakit2 badan...'

So, sahabat ku sekalian, marilah kita sama2 mendapat faedah dan manfaat dari berita ini. Rupanya penawar yg kita cari ada di depan mata. Jangan sesekali kita abaikan apa yg kita ada. Mencegah lebih baik dari mengubati..renung2x kan :-)

7 comments:

Cheritera Kami said...

time study kat UTM dl pokok ni ada kat merata...buah dia pun byk..

Siti Azlina Abdul Aziz said...

yer ker, bagus tu...bila nak jer terus petik kat pokok kan :-)

maicomel said...

mai suke makan buah ni...jejak mai di sini http://maifunnygirl.blogspot.com/

Manfaat Buah Tin said...

Dah banyak tanam kat blakang umah...
Best nyer...buah ni tak pernah brenti... terus jer bebuah...

The Gentlement Farmer said...

Kami ada tanam fig jenis ficus carica dan sudah berbuah..sila lawati FB page kami Amanda Putri's Fig Garden dan Laman fig kami di Bukit Mahkota Bangi Selangor

Anonymous said...

Iya buah tin tidak mengenal musim. Alhamdulillah..

Unknown said...

mohon izin share admin