Wednesday, March 2, 2011

KISAH LADY DIANA

Aloha, Salam satu Malaysia :-)


Dalam kebuntuan aku ni tiba2 aku dapat satu kisah yg aku baru baca di salah sebuah laman web :-
http://kolom-biografi.blogspot.com/2009/09/biografi-lady-diana.html , memang best la laman web ni sebab banyak kisah atau biografi tokoh2 dunia tercatat di dalam nya. Salah satu nya adalah puteri kesukaan ku iaitu Lady Diana.


Ku suka sangat dengan Puteri Diana ni sebab kecantikkannya dan juga keperihatinan nya kepada kanak2 yg hidup dalam kesusahan serta kebuluran. Hingga kan beliau di gelar sebagai Puteri Di Hati Rakyat.


Ini ku selitkan serba sedikit biografi seorang puteri di hati rakyat :-

Putri Diana dilahirkan dengan nama Diana Frances Spencer, anak bungsu dari Edward Spencer dari isteri pertamanya Frances Spencer pada tanggal 1 July 1961 di Park House, Sandringham Estate. Beliau dibaptis di gereja St Mary Magdalene di Sandringham, oleh Percy Herbert. Diana mendapatkan pendidikannya di Riddlesworth Hall di Norfolk dan di west Heath Girl's School, di Sevenoaks,Kent, dimana beliau diangggap sebagai seorang pelajar berprestasi rendah.


Saat berusia 16 tahun, Diana meninggalkan sekolah West Heath untuk melanjutkan studinya di Institut Alpin Videmanette di Switzerland, sebuah sekolah yang menitikberatkan pada pendidikan budaya diamana disitu juga terdapat wadah bagi para pelajarnya untuk kegiatan - kegiatan sosial. Walaupun Diana tidak cemerlang dalam pelajarannya tapi beliau merupakan seorang penyanyi amatur yang baik.




Pada tanggal 24 Februari 1981 Lady Di bertunangan dengan Pangeran Charles, dan tanggal 29 Juli 1981 mereka menikah di Kathedral St Paul, London, dalam upacara yang sedemikian meriah. Keberuntungan Lady Di seolah mewakili wanita muda di seluruh dunia pada umumnya yang memperoleh jodoh dan bersama-sama mengarungi bahtera perkawinan. Lady Di seolah begitu sempurna mewakili sosok wanita idaman yang begitu harmonis dan bahagia menemukan cintanya, apalagi dengan calon pewaris tahta kerajaan Inggris. Lady Di semakin disayang poleh pers Inggris ketika mulai melahirkan putra pertama Pangeran William Arthus Philip Louis, kemudian disusul putra kedua Pangeran Henry charles Albert David. Sangat terasa kebahagiaan masih menyelimuti keluarga baru ini.


MENJADI seorang publik figur, apalagi seorang wanita cantik yang pada waktu itu menjadi istri seorang calon pewaris tahta kerajaan, memang tidak mudah bagi Lady Di. Di mana saja dia berada, sorotan kamera televisi, kilatan blitz foto, dan coretan pena di atas notes-notes, senantiasa mengiringi. Seolah apa saja yang dia lakukan, apalagi setelah mulai melakukan affair, menarik dijadikan berita. Belum lagi dan ini yang justru lebih banyak dan lebih merepotkan -- kehadiran pa-parazzi yang selalu membuntuti orang - orang penting dan kaya untuk difoto paling eksklusif dengan imbalan honor tinggi dari media yang bersedia membelinya.


Ini la serba sedikit paparan yg dapat aku copy dari laman web tersebut. Untuk maklumat seterusnya sila la ke laman web yg di berikan. Walaupun pemergian Lady Diana telah lama berlalu, namun kehilangan nya masih di rasai oleh seluruh dunia. Pada setiap 31 Ogos di waktu Malaysia meraikan hari kemerdekaan dan pada tarikh tersebut juga la seorang puteri telah pergi buat selamanya...

No comments: