Wednesday, March 30, 2011

KOSMETIK KU

Wah, kalau baca pada tajuk macam la hebat sangat hahahaha....kosmetik ku konon..:-) macam la aku ni pengasas kosmetik pula ... tak der makna nya kawan2. Hari ni aku nak citer tentang satu kosmetik yg menjadikan kulit di wajah ku menjadi lembut, wah macam hebat la sangat aku ni kan huhuhu...

Tapi kan kulit wajah wanita ni kadangkala agak sensitif. Tak boleh pakai alat kosmetik yg sebarangan. Ada yang sampai terbakar kulitnya gara2 nak putih kan kulit wajah. Aku rasa arwah bonda ku dulu tak der la susah payah nak beli pencuci muka la, tonner la, pelembap la, masker atau pun scrub. Aku pun tak pernah nampak yg arwah bonda ku guna semua benda ni bedak sejuk ada la :-).

Aku ni pula ada satu masalah, aku tak boleh tengok kalau ada org yg beli satu set kosmetik yg selalu nya ada 3 basic la kan, iaitu cleanser, tonner dan juga mousteriser. Itu belum termasuk lagi masker dan juga scrub. Kalau aku tengok sure aku pun nak beli juga hehehe...


Masalah nya ialah kulit wajah aku ni bukan jenis yg bermasalah sangat...cuma kadang2 tu agak kering sikit. Tahun lepas sewaktu aku dok jaga arwah bonda di Hospital Pulau Pinang, aku main beli jer pencuci muka jenama safi. Memang sangat ok masa mula2 aku pakai. Kalau tak salah dulu aku guna pati mentimun. tapi lama kelamaan wajah aku jd tersangat la kering.

Masa zaman sekolah dan sebelum2 ni aku banyak guna jenama clean & clear, avon, cosway dll. Tapi sejak dah berumur ni (tahu pun dah berumur yer hehehe...) aku nak guna jenama yang ada ciri2 keislaman la sikit hehehe...dan di jamin akan halal nya tu...Aku nak juga cari dari jenama safi untuk selesaikan masalah aku ni. So minggu lepas masa aku singgah kat Billion tu, ada la sorang adik la rasa nya sebab nampak dia mudah dari aku ni hehehe...aku pun bagi tahu la akan masalah aku ni. Dia kata "kak, muka kak ni tak der masalah lansung, cuma kering jer kan...apa kata akak guna yg ini..."


Aku pun tersipu malu, konon nya dapat pujian la tu hehehe...Aku pun amik la pembersih muka dari sari zaitun yg berjenama safi juga...biasa la kan dah nama pun perempuan, mana cukup amik pencuci jer mesti kena amik krim pelembap la pula hahaha....

So aku pun amik la krim pelembap yg sama dari sari zaitun juga. So far dah masuk 4 hari aku mencuba rasa nya kulit wajah aku dah kembali lembap dan juga sangat lembut ... wah macam promotion la pula :-)

Moral of the story, kalau kulit wajah kita tu tak der masalah jgn la nak menggatal beli macam2, sebenar nya itu semua akan lebih memudaratkan. Selain itu, kita mesti la mencari produk yg betul2 bersesuaian dengan kulit wajah kita, jgn main tangkap muat macam aku ni ha :-)...pengajaran tu tau !! :-)...

3 comments:

Cik Ann said...

slalu pkai pcuci mke pun x ok sgt....better cr yg handmade pny... ^_^

Siti Azlina Abdul Aziz said...

yg handmade pun pakai juga, kalau rajin selalu buat masker sendiri, letak putih telur campur sikit ngan madu...tapi yg paling best selalu ct guna bedak sejuk hehehe..itu la petua kecantikkan yg asli betul tak :-)

Cikgu Vina said...

assalamualaikum..saya pun guna safi jugak..alhamdulillah dgn izin Allah muka saya dah makin kurang jerawat..